Sökning: "hinder för kompetensutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 174 uppsatser innehållade orden hinder för kompetensutveckling.

  1. 16. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennie Karlsson; Lovisa Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; förskollärare; kompetensutveckling; kollegiala samtal.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärares kompetens kan stärkas med stöd av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. De två frågeställningar som studien undersökt är “Vilka hinder och möjligheter framkommer vid implementeringen av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolans verksamhet?” och “I vilken utsträckning skattar förskollärare att de använder vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan?” För att besvara syftet och frågeställningarna genomfördes en enkätstudie där 49 förskollärare från tre kommuner i Sverige deltog. LÄS MER

  2. 17. Sjuksköterskors upplevelser när patienter plötsligt eller oväntat dör på sjukhus - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Amanda Larsson Fahlström; Linn Johansson; [2023]
    Nyckelord :Experiences; Hospital; Nurses; Sudden death; Unexpected death; Oväntad död; Plötslig död; Sjukhus; Sjuksköterskor; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många dödsfall sker idag på sjukhus och detta indikerar att sjuksköterskor mest troligt kommer att uppleva plötsliga eller oväntade dödsfall någon gång under deras yrkesverksamhet. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskor upplevelser när patienter plötsligt eller oväntat dör på sjukhus. LÄS MER

  3. 18. Sjuksköterskors upplevelser av att möta patienter med psykisk sjukdom inom den somatiska vården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Malin Jansson; Marie-Elisabeth Mahlke; [2023]
    Nyckelord :Experiences; Mental illness; Nurses; Nursing care; Somatic care; Omvårdnad; Psykisk sjukdom; Sjuksköterskor; Somatisk vård; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det beräknas att 1 av 8 personer globalt lider av psykisk sjukdom, och dessa personer finns även som patienter överallt inom vården. Patienter med psykisk sjukdom (PPS) har en statistiskt högre komorbiditet med somatisk sjukdom. LÄS MER

  4. 19. Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Cronström; Elin Malm; [2023]
    Nyckelord :assisterande teknik; kompetensutveckling; motivation; self-efficacy; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Cronström Anna och Malm Elin (2023). Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 20. "Jag vill att ALLA studenter ska klara utbildningen!" En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om flerspråkiga studenters skrivande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Jenny Antonsson; [2022-05-04]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; skrivdiskurs; skrivande; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet och frågeställningarna som ligger till grund för detta arbete handlar om lärares egen uppfattning och roll i studenternas skrivutveckling i en alltmer flerspråkig högskola. Undersökningen fokuserar dels på vad lärare ser som resurs, utmaningar och behov hos studenter med annat modersmål i skrivande och skriftliga uppgifter dels på hur de själva möjliggör tillgång till den sekundära diskursen som skrivande inom programmet innebär samt hur möjliggörandet manifesteras i undervisning, respons och samverkan. LÄS MER