Sökning: "hinder för kompetensutveckling"
Visar resultat 16 - 20 av 174 uppsatser innehållade orden hinder för kompetensutveckling.
16. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : En enkätstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärares kompetens kan stärkas med stöd av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. De två frågeställningar som studien undersökt är “Vilka hinder och möjligheter framkommer vid implementeringen av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolans verksamhet?” och “I vilken utsträckning skattar förskollärare att de använder vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan?” För att besvara syftet och frågeställningarna genomfördes en enkätstudie där 49 förskollärare från tre kommuner i Sverige deltog. LÄS MER
17. Sjuksköterskors upplevelser när patienter plötsligt eller oväntat dör på sjukhus - En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Många dödsfall sker idag på sjukhus och detta indikerar att sjuksköterskor mest troligt kommer att uppleva plötsliga eller oväntade dödsfall någon gång under deras yrkesverksamhet. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskor upplevelser när patienter plötsligt eller oväntat dör på sjukhus. LÄS MER
18. Sjuksköterskors upplevelser av att möta patienter med psykisk sjukdom inom den somatiska vården : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Det beräknas att 1 av 8 personer globalt lider av psykisk sjukdom, och dessa personer finns även som patienter överallt inom vården. Patienter med psykisk sjukdom (PPS) har en statistiskt högre komorbiditet med somatisk sjukdom. LÄS MER
19. Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Cronström Anna och Malm Elin (2023). Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
20. "Jag vill att ALLA studenter ska klara utbildningen!" En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om flerspråkiga studenters skrivande
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Det övergripande syftet och frågeställningarna som ligger till grund för detta arbete handlar om lärares egen uppfattning och roll i studenternas skrivutveckling i en alltmer flerspråkig högskola. Undersökningen fokuserar dels på vad lärare ser som resurs, utmaningar och behov hos studenter med annat modersmål i skrivande och skriftliga uppgifter dels på hur de själva möjliggör tillgång till den sekundära diskursen som skrivande inom programmet innebär samt hur möjliggörandet manifesteras i undervisning, respons och samverkan. LÄS MER