Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : En enkätstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärares kompetens kan stärkas med stöd av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. De två frågeställningar som studien undersökt är “Vilka hinder och möjligheter framkommer vid implementeringen av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolans verksamhet?” och “I vilken utsträckning skattar förskollärare att de använder vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan?” För att besvara syftet och frågeställningarna genomfördes en enkätstudie där 49 förskollärare från tre kommuner i Sverige deltog. Resultatet presenteras utifrån sex teman 1) att hitta forskning, 2) att förstå forskning, 3) att omsätta forskningen i praktiken, 4) kollegiala samtal och reflektion, 5) delad erfarenhet och 6) dokumentation. Slutligen diskuteras resultatet utifrån ett sociokulturellt perspektiv och tidigare forskning. De slutsatser studien kommer fram till är vikten av rektorns stöd och att förskollärare tar tillvara på de kollegiala samtalen för att de ska kunna arbeta utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)