Sökning: "hinder för kompetensutveckling"
Visar resultat 21 - 25 av 174 uppsatser innehållade orden hinder för kompetensutveckling.
21. Sjuksköterskors upplevelse av att vårda patienter som är utlokaliserade och i behov av kirurgisk vård
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att antalet öppna vårdplatser inom slutenvården har minskat över tid har antalet patienter som behövs utlokaliseras ökat. Utlokalisering av patienter innebär en ökad patientsäkerhetsrisk och påverkar sjuksköterskans omvårdnadsarbete. LÄS MER
22. Digital kompetensutveckling i skolverksamhet – ur lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Digital kompetens är en kompetens som blir allt viktigare, samtidigt som nästan hälften av grundskolelärare upplever sig vara i behov av att utveckla sin digitala kompetens. Denna studie syftar till att undersöka hur grundskolelärare upplever fenomenet digital kompetensutveckling i skolverksamhet, samt undersöka olika faktorer som känne-tecknar digital kompetensutveckling i skolverksamhet. LÄS MER
23. Medarbetarnas perspektiv på sin egen kompetensutveckling
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Utgångspunkten i denna studie är att utforska ämnet kompetens och kompetensutveckling inom IT-branschen. På grund av att branschen är i ständig utveckling ställs medarbetare och organisationer inför ett kontinuerligt behov att uppdatera kompetenser. LÄS MER
24. Förskollärarens förhållningssätt och hinder i arbetet med flerspråkiga barn : Förskollärarens syn på modersmål och andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of the current study is to shed light on how preschool teachers work to stimulate the mother tongue of multilingual children and develop second language learning. The theoretical starting point in the study is the intercultural perspective. LÄS MER
25. Förutsättningar och attityd för sambedömning : En kvalitativ studie av skolans förutsättningar och attityd kring sambedömning inom SO-ämnet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Sambedömning är en arbetsmetod som utifrån ett litet empiriskt forskningsfält visat på potential att kunna öka rättvisan och likvärdigheten i lärares bedömningar av sina elevers arbeten. Trots detta finns det belägg som menar på att sambedömning inte är särskilt förekommande bland skolor, något som kan kopplas till lärarens arbetsmiljö. LÄS MER