Sökning: "hinder för kompetensutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 174 uppsatser innehållade orden hinder för kompetensutveckling.

  1. 21. Sjuksköterskors upplevelse av att vårda patienter som är utlokaliserade och i behov av kirurgisk vård

    Magister-uppsats,

    Författare :Emma Persson; Lucia Ocaranza Palafox; [2022-03-23]
    Nyckelord :Utlokalisering; Patientsäkerhet; Specialistsjuksköterskans roll; Kirurgisk avdelning; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att antalet öppna vårdplatser inom slutenvården har minskat över tid har antalet patienter som behövs utlokaliseras ökat. Utlokalisering av patienter innebär en ökad patientsäkerhetsrisk och påverkar sjuksköterskans omvårdnadsarbete. LÄS MER

  2. 22. Digital kompetensutveckling i skolverksamhet – ur lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emil Dalesten; [2022]
    Nyckelord :Digital kompetens; kompetens; kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Digital kompetens är en kompetens som blir allt viktigare, samtidigt som nästan hälften av grundskolelärare upplever sig vara i behov av att utveckla sin digitala kompetens. Denna studie syftar till att undersöka hur grundskolelärare upplever fenomenet digital kompetensutveckling i skolverksamhet, samt undersöka olika faktorer som känne-tecknar digital kompetensutveckling i skolverksamhet. LÄS MER

  3. 23. Medarbetarnas perspektiv på sin egen kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Joakim Sahlman Jacobsen; Axel Tuncel; [2022]
    Nyckelord :Kompetens; Kompetensutveckling; Lärande; IT-branschen; Social Sciences;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i denna studie är att utforska ämnet kompetens och kompetensutveckling inom IT-branschen. På grund av att branschen är i ständig utveckling ställs medarbetare och organisationer inför ett kontinuerligt behov att uppdatera kompetenser. LÄS MER

  4. 24. Förskollärarens förhållningssätt och hinder i arbetet med flerspråkiga barn : Förskollärarens syn på modersmål och andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Nesrin Alzahawy; Aida Rognhaugen; [2022]
    Nyckelord :Language development; mother tongue; multilingualism; preschool teachers; second language; Andraspråk; flerspråkighet; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of the current study is to shed light on how preschool teachers work to stimulate the mother tongue of multilingual children and develop second language learning. The theoretical starting point in the study is the intercultural perspective. LÄS MER

  5. 25. Förutsättningar och attityd för sambedömning : En kvalitativ studie av skolans förutsättningar och attityd kring sambedömning inom SO-ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jonathan Leino; Ida Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Attityd; bedömning; förutsättningar; kollegialt lärande; kompetensutveckling; likvärdighet; sambedömning och samsyn.;

    Sammanfattning : Sambedömning är en arbetsmetod som utifrån ett litet empiriskt forskningsfält visat på potential att kunna öka rättvisan och likvärdigheten i lärares bedömningar av sina elevers arbeten. Trots detta finns det belägg som menar på att sambedömning inte är särskilt förekommande bland skolor, något som kan kopplas till lärarens arbetsmiljö. LÄS MER