"Jag vill att ALLA studenter ska klara utbildningen!" En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om flerspråkiga studenters skrivande

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Det övergripande syftet och frågeställningarna som ligger till grund för detta arbete handlar om lärares egen uppfattning och roll i studenternas skrivutveckling i en alltmer flerspråkig högskola. Undersökningen fokuserar dels på vad lärare ser som resurs, utmaningar och behov hos studenter med annat modersmål i skrivande och skriftliga uppgifter dels på hur de själva möjliggör tillgång till den sekundära diskursen som skrivande inom programmet innebär samt hur möjliggörandet manifesteras i undervisning, respons och samverkan. De centrala teoretiska utgångspunkterna är Gees diskursteori som innefattar primära och sekundära diskurser (Gee 2015), där skrivande alltid räknas som en sekundär diskurs. I studien används även Ivaničs ramverk för skrivande, vilka består av sex olika skrivdiskurser (Ivanič 2004). Undersökningsmaterialet baseras på genomförda enkäter och semistrukturerade digitala intervjuer med fem lärare på olika lärarprogram på en högskola. Resultatet visar att de fem lärare som valde att delta har stor kunskap och stort intresse för utveckling av flerspråkiga studenters skrivkompetens där de ser att flerspråkiga studenters skrivande kan användas som resurs i undervisningen. De ser även utmaningar som är typiska för just denna grupp studenter. De menar också att det finns en del hinder som begränsar handlingsutrymmet att undervisa om skrivande och stötta flerspråkiga studenter i skrivandet. Resultaten visar också att de möjliggör skrivdiskurser genom interaktion och grupparbete, men även att det finns mer att arbeta vidare med. Enligt enkätsvaren uppfattar samtliga deltagare att undervisning sker inom Ivaničs alla sex skrivdiskurser, vilket dock inte bekräftades i intervjuerna. Undersökningen visar att det finns fortsatt behov av mer samverkan och kompetensutveckling för bedömning, didaktiska metoder för undervisning och strategier i responskrivandet för att bättre möta behoven hos flerspråkiga studenter i deras skrivande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)