Sökning: "historia högstadiet"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden historia högstadiet.

  1. 21. Buddhism i skolan : En kvalitativ studie om högstadieungdomar med och utan buddhistisk bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Prisca Céline; [2017]
    Nyckelord :buddhism; religionskunskap; högstadiet; undervisning; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sexton gymnasieelever, varav sex elever har buddhistisk bakgrund, uppfattar undervisningen om buddhism på högstadiet. Stor vikt läggs på deras uppfattning på buddhism och vilket innehåll samt vilka metoder som har använts i undervisningen. LÄS MER

  2. 22. Genusanalys av läroboken Levande historia  : En analys utav fördelningen av män och kvinnor i upplagorna 2003 och 2013

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Åkesson; [2016]
    Nyckelord :textbook analysis; gender; läroboksanalys; genus; levande historia;

    Sammanfattning : Arbetet har gått ut på att undersöka hur ofta kvinnor och män gestaltas på bilder i läroböckerna samt hur ofta kvinnor och män nämns i läroboksregistret. Läroböckerna som granskningen har gjorts på är två olika upplagor av Levande historias läroböcker. LÄS MER

  3. 23. Hjälper det alltid att vända andra kinden till? : Hur gestaltas mobbning i Jonas Gardells roman Ett ufo gör entré och Gilla ”hata horan!” av Johanna Nilsson? Hur kan innehållet användas meningsfullt i undervisning på högstadiet?

    M1-uppsats, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Anna Serrander; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om företeelsen mobbning sedd ur olika perspektiv. Mobbning är dock ett stort område, och en problematisk term att förklara. En anledning till det är det kan ta sig uttryck på så många olika sätt. Därför kan man säga att uppsatsen består av två delar. LÄS MER

  4. 24. Music and the Social Science Subjects

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Joakim Nygren; [2014]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Social studies; Geography; History; Religion; Music; Cross-curricular; Interdisciplinary work; Music education; Educational science; Musikpedagogik; Ämnesövergripande; Tvärvetenskapligt arbete; musik; historia; geografi; samhällskunskap.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to create an inspirational knowledge base to enable future collaboration between music teachers and teachers of the social science subjects in secondary school. In this paper the following research questions will be processed: What are the possibilities of combining the social science subjects (Religion, History, Geography, and Civics) with music? What are teachers’ thoughts on cross-curricular work? The method used in this study is qualitative interviews with four social science-subjects-teachers in secondary school. LÄS MER

  5. 25. Att sätta handtag på seriens språk : Hur en semiotisk serieanalys av två grafiska romaner kan utveckla elevers lässtrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Östebo; Magdalena Ek; [2013]
    Nyckelord :serie; grafisk roman; seriealbum; serieanalys; semiotik; lässtrategi; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka serier som en adekvat bärare av kunskap och därför ett möjligt didaktiskt instrument för att utveckla elevers lässtrategier i svenskämnet på högstadiet. Uppsatsen redogör för seriens definition och samhälleliga status samt möjligheter kopplade till genrens plats i skolan. LÄS MER