Sökning: "historia högstadiet"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden historia högstadiet.

  1. 16. "Allas" historia? : Genusroller och maktrelationer i historieläromedel för högstadiet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Angelika Thelin; [2019]
    Nyckelord :Textbook; High school; Textual analysis; Gender theory; Gender roles;

    Sammanfattning : This essay takes a look at which gender norms and stereotypes can be found in high-school history textbooks, and the values that they pass on to the students who read them. By analysing the textbooks from both a text and image perspective, a rounded view of the values and ideals concerning power and gender that the books contain can be seen. LÄS MER

  2. 17. Att bedöma i historia i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marlene Hagström; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; Historia; Undervisning; Mellanstadie;

    Sammanfattning : När jag började med detta arbetet var min tanke att göra en undersökning som skulle ta reda på hur lärarna i mellanstadiet arbetar med bedömning inför betygen i årskurs 6. Anledningen till att jag valde det här området är dels att detta kan i framtiden vara min egen yrkesgrupp, samt för att det fanns så lite skrivet och undersökt kring detta i mellanstadiet jämfört mot högstadiet. LÄS MER

  3. 18. Illuminationer. 1900-talets kvinnor och män i historieämnets läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Möllerström; [2019]
    Nyckelord :bildanalys; föreställningar; genus; historia; jämställdhet; normer; lgr11; kvinnor; män; läroplan; styrdokument; läroböcker;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har flera undersökningar påvisat att det, i strid med skolans styrdokument, råder stor ojämställdhet i de läroböcker som används på högstadiet. Genusforskningen konstaterar att skolan konserverar normer och föreställningar om hur kvinnor och män ska vara, verka och se ut. LÄS MER

  4. 19. Bilder av teknik i läroboken : En undersökning om hur tekniken skildras i bilderna i en tekniklärobok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Sadrudina Smajlagic; [2017]
    Nyckelord :technology; interest; image analysis; lower secondary school; image of technology; teknik; intresse; bildanalys; högstadiet; bild av teknik;

    Sammanfattning : Teknik är betydelsefullt och är en välintegrerad del av varje individs liv. Det moderna samhället begär tekniska kunskaper för att individen ska kunna delta och agera i samhället. Kompetens inom området är starkt efterfrågat och teknik i Sverige har länge varit en avgörande faktor för en god ekonomi. LÄS MER

  5. 20. Historieämnet och den nya tekniken : En studie av verksamma och blivande lärares erfarenheter av nya tekniska verktyg i historieämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :David Roskvist; [2017]
    Nyckelord :Historia; didaktik; teknik; digitalisering; lärarroll; teknifiering; undervisning; lärar-utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att närmare studera vilka erfarenheter historielärare och lärarstudenter i historia har av de nya tekniska verktyg som finns tillgängliga i och utanför klassrummet. Förhoppningen var dels att ta reda på vilka förutsätt-ningar lärarna har fått och får nu, från sina utbildningar, och dels att se lite närmare på om och i så fall hur lärarrollen kan komma att förändras i och med dessa nya verktyg. LÄS MER