Sökning: "historia högstadiet"
Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden historia högstadiet.
16. "Allas" historia? : Genusroller och maktrelationer i historieläromedel för högstadiet.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This essay takes a look at which gender norms and stereotypes can be found in high-school history textbooks, and the values that they pass on to the students who read them. By analysing the textbooks from both a text and image perspective, a rounded view of the values and ideals concerning power and gender that the books contain can be seen. LÄS MER
17. Att bedöma i historia i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : När jag började med detta arbetet var min tanke att göra en undersökning som skulle ta reda på hur lärarna i mellanstadiet arbetar med bedömning inför betygen i årskurs 6. Anledningen till att jag valde det här området är dels att detta kan i framtiden vara min egen yrkesgrupp, samt för att det fanns så lite skrivet och undersökt kring detta i mellanstadiet jämfört mot högstadiet. LÄS MER
18. Illuminationer. 1900-talets kvinnor och män i historieämnets läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under de senaste åren har flera undersökningar påvisat att det, i strid med skolans styrdokument, råder stor ojämställdhet i de läroböcker som används på högstadiet. Genusforskningen konstaterar att skolan konserverar normer och föreställningar om hur kvinnor och män ska vara, verka och se ut. LÄS MER
19. Bilder av teknik i läroboken : En undersökning om hur tekniken skildras i bilderna i en tekniklärobok
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Teknik är betydelsefullt och är en välintegrerad del av varje individs liv. Det moderna samhället begär tekniska kunskaper för att individen ska kunna delta och agera i samhället. Kompetens inom området är starkt efterfrågat och teknik i Sverige har länge varit en avgörande faktor för en god ekonomi. LÄS MER
20. Historieämnet och den nya tekniken : En studie av verksamma och blivande lärares erfarenheter av nya tekniska verktyg i historieämnet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/HistoriaSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att närmare studera vilka erfarenheter historielärare och lärarstudenter i historia har av de nya tekniska verktyg som finns tillgängliga i och utanför klassrummet. Förhoppningen var dels att ta reda på vilka förutsätt-ningar lärarna har fått och får nu, från sina utbildningar, och dels att se lite närmare på om och i så fall hur lärarrollen kan komma att förändras i och med dessa nya verktyg. LÄS MER