Sökning: "hora"

Visar resultat 6 - 10 av 103 uppsatser innehållade ordet hora.

  1. 6. "Every single word in the song is the truth" : En kritisk diskursanalys av Ukrainas segrare Jamalas uttalanden om sitt bidrag "1944" och sin medverkan i Eurovision Song Contest år 2016

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sofia Norlander; [2023]
    Nyckelord :Eurovision Song Contest ESC ; cultural diplomacy; belonging and the politics of belonging; discourse; politics; Eurovision Song Contest ESC ; kulturdiplomati; tillhörighetspolitik; diskurs; politik;

    Sammanfattning : In 1944, the Soviet Union deported hundreds of thousands of Crimean Tatars from Crimea, one of whom was the Ukrainian artist Jamala's great-grandmother Nazylchan. Almost a hundred years later, and only two years after Russia's annexation of Crimea, Jamala represents Ukraine in the Eurovision Song Contest 2016 with the song "1944". LÄS MER

  2. 7. Characterization of Landscape Structures and Precipitation in relation to Flooding events in Pampa Deprimida : A Minor Field Study in Argentina

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Luft-, vatten- och landskapslära

    Författare :Linnea Svärd; [2023]
    Nyckelord :Pampeana hydrology; flood risk mapping; runoff; infiltration; precipitation; SCSCN; remote sensingg; Hydrologi på Pampas; kartläggning av översvämningsrisker; avrinning; infiltration; nederbörd; SCS-CN; fjärranalys; Hidrología de la Pampa Deprimida; cartografía del riesgo de inundaciones; escorrentía; infiltración; precipitación; SCS-CN; sensores remotos;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to characterize flood events within the agricultural fields of flooding Pampa in Argentina. The characterization divides the flat landscape into flood prone areas and endeavour at linking driving factors to flood response based on past events. LÄS MER

  3. 8. Mobility Services and Accessibility to Public and Local Services in Swedish Rural Areas

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Eli Rätväg; [2022]
    Nyckelord :MaaS; mobility-as-a-service; Sweden; rural areas; rural transportation; public service; private car use; accessibility; mobility; local accessibility index; public transportation authorities; PTA;

    Sammanfattning : This report aims to study the difficulties when approaching accessibility and mobility challenges in rural areas and explore how rural areas might have been approached with urban methods. Mobility-as-a-Service (MaaS) is a renowned concept when addressing accessibility and mobility development in both rural and urban areas. LÄS MER

  4. 9. "Man hinner inte så mycket på tre terminer" : Årskurs 9-elevers tankar om vägledning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Johan Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Primary school; Interventions; Study and career choices; Guidance; Grade 9 students; Grundskola; Insatser; Studie- och yrkesval; Vid vägledning; Årskurs 9-elever;

    Sammanfattning : Undersökningen handlar om att lyfta fram årskurs 9-elevers syn på vägledning under sin tid i grundskolan. I skollagen står det att elever i alla skolformer utom förskolan och förskoleklass ska ha tillgång till personal med sådan kompetens att deras behov av vägledning inför val av framtida utbildnings- och yrkesverksamhet kan tillgodoses. LÄS MER

  5. 10. Rebelltjejer och dreamyboys : En diskursanalytisk studie av könsspecifika benämningar i ungdomsspråk och hur de kan relateras till identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Emmy Gustafsson Wass; [2022]
    Nyckelord :språk och kön; slangspråk; hora; fuckboy; språklig förändring; normering; subjektspositioner; interpellering; könsneutralt språkbruk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bättre förstå könsspecifika benämningar i ungdomsspråk, deras värde, hur situationskontexten förändrar värdet, hur de används och slutligen hur benämningarna kan relateras till identitetsskapande. Som metod används fokusgruppsamtal och enskilda intervjuer. LÄS MER