Sökning: "hur barn löser konflikter"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden hur barn löser konflikter.

  1. 1. Konflikter och konflikthantering i ämnet idrott och hälsa En kvalitativ studie utifrån idrottslärares erfarenheter och upplevelser

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sofia Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Skola; idrottslärare; elever; konflikter; konflikthantering; undervisni;

    Sammanfattning : Sammanfattning Att fungera i sociala sammanhang kommer inte alltid problemfritt. Våra olikheter som människor kan skapa spänningar som in sin tur orsakar konflikter. Skolmiljön i sig är en plats där många barn och ungdomar med olika bakgrunder, personligheter och värderingar ska fungera ihop. LÄS MER

  2. 2. Rusta för rasten : Lärarledda rastaktiviteters betydelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Ramnelid; Therese Sjöström; [2018]
    Nyckelord :rastaktivitet; konflikt; rasten; skolgård; lek; rastverksamhet; barn;

    Sammanfattning : Inledning Läroplanen för grundskolan säger att eleverna skall erbjudas fysisk aktivitet, varje dag. På skolans raster som utgör ca 20% av elevernas skoldag får de möjlighet att röra på sig och umgås med sina vänner. Leken är ett bra verktyg för att lära nya saker, fostras och att skaffa sig social kompetens. LÄS MER

  3. 3. "Då tröstar man den och säger, vill du ha glass?" : En studie om konfliktlösningsstrategier i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carina Rosen von; Jenny Pielström; [2017]
    Nyckelord :Konflikthanteringsstrategier; miljö; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka barns och förskollärares uppfattningar om hur de löser konflikter på förskolan mellan barn som är oense. Våra frågeställningar är • Vilka strategier använder förskollärarna och barnen sig av när de löser konflikter mellan barn? • Vilken betydelse har miljön på förskolan för barnens samspel enligt förskollärarna? Metod I studien har kvalitativ metod använts och intervjuer med förskollärare och barn. LÄS MER

  4. 4. ”DÅ TRÖSTAR MAN DEN OCH SÄGER, VILL DU HA GLASS” : EN STUDIE OM KONFLIKTLÖSNINGSSTRATEGIER I FÖRSKOLAN.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Pielström; Carina von Rosen; [2017]
    Nyckelord :Konflikthanteringsstrategier; miljö; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka barns och förskollärares uppfattningar om hur de löser konflikter på förskolan mellan barn som är oense. Våra frågeställningar är: • Vilka strategier använder förskollärarna och barnen sig av när de löser konflikter mellan barn? • Vilken betydelse har miljön på förskolan för barnens samspel enligt förskollärarna? Metod I studien har kvalitativ metod använts och intervjuer med förskollärare och barn. LÄS MER

  5. 5. Kolla vad jag har stjält!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gordana Ahlbin; Ruxandra Neagu; [2016]
    Nyckelord :Barn; Fri lek; Immanent pedagogik; Kommunikation; Konflikter; Konflikthanteringsstilar; Samspel;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur konflikter uppstår och hanteras i barns fria lek på en förskola. Vi har använt oss av följande frågeställningar för att uppnå syftet: Hur uppstår konflikter mellan barn och vad utlöser dem? Hur ser konflikternas innehåll och struktur ut? Hur hanterar barnen själva de konflikter som uppstår? Studien utgår från teorier om konflikthantering, lekregler, verbal och icke-verbal kommunikation, immanent pedagogik och självreglering vilka vi använt oss av som analysverktyg. LÄS MER