Sökning: "hur mycket skall man ha med i en bakgrund"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden hur mycket skall man ha med i en bakgrund.

  1. 1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  2. 2. Att återkoppla eller inte återkoppla, det är frågan! : Matematikbokens förmedling av tidigare kunskaper med fokus på skriftliga beräkningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Katharina Skår Lunneland; [2021]
    Nyckelord :Written calculating methods; standard algorithms; algorithms; calculator; working memory; knowledge gap; book of mathematics; beräkningsmetoder; standardalgoritmer; algoritmer; miniräknare; arbetsminne; kunskapsglapp; matematikboken;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi är nu för tiden vana vid att använda oss av digitala hjälpmedel vid matematiska beräkningar. Detta tycks ha trängt undan behovet av standardalgoritmerna och andra skriftliga beräkningsmetoder. LÄS MER

  3. 3. Socialpsykiatrins tillblivelse och fortlevnad : Att lära av historien kring vårdbemötande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Chris Lundberg; Fredrik Kataja; [2020]
    Nyckelord :caregiver; client; development; psychiatry; revolution; sectorization; treatment; bemötande; klient; psykiatri; revolution; sektorisering; utveckling; vårdgivare;

    Sammanfattning : Bakgrund. Innan dess att svensk psykiatri genomgick övergripande förändringar genomsyrades mentalhälsovården av olika psykologiska teorier vilka sedermera kom till att utgöra väsentliga beståndsdelar inom den “vårdkulturella revolutionens” fundament. LÄS MER

  4. 4. ”I need my own armor, and soon. What a silly queen I'd look if I was to slowly be flattened into a man.” : Normbrytande kvinnliga protagonister i Erika Johansens The Queen of the Tearling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Elinor Roos; [2017]
    Nyckelord :Fantasy; Kvinnliga protagonister;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som utgångspunkt att genren fantasy inte enbart skall ses som eskapistisk utan som en möjlighet att behandla närliggande samhällsproblem som kan tydliggöras med hjälp av att läsaren blir satt i ett annat, helt främmande perspektiv. Utifrån detta undersöks ur ett genusvetenskapligt perspektiv två kvinnliga protagonister från Erika Johansens trilogi The Queen of the Tearling  med verken The Queen of the Tearling, The Invasion of the Tearling och The Fate of the Tearling. LÄS MER

  5. 5. Utbildningsinspektion - en språngbräda för arbetet med att uppfylla de nationella målsättningarna?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Stina Johansson; [2013-04-18]
    Nyckelord :systematiskt kvalitetsarbete; kunskapsresultat; uppföljning; utvärdering; måluppfyllelse; textanalys; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att studera hur synligt det är i kommunens offentliga dokument att det systematiska kvalitetsarbetet i kommunen kopplas till elevernas kunskapsresultat. Frågeställningarna har varit: • Hur ser huvudmannen på kvalitetsarbetet och vilka effekter önskar huvudmannen av kvalitetsarbetet? • Nämns det i de granskade dokumenten att det systematiska kvalitetsarbetet varit ett prioriterat utvecklingsområde för huvudmannen? • Kopplar huvudmannen kvalitetsarbetet till forskning? • Hur långt har huvudmannen kommit i arbetet med att genomföra en systematisk uppföljning och utvärdering av kunskapsresultat? Teori: Arbetet utgår huvudsakligen från ett sociokulturellt perspektiv på lärande med betydelsen att människor lär sig hela tiden i alla sociala sammanhang. LÄS MER