Sökning: "identitet spegel"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden identitet spegel.
1. A Mirror on the World : Roman Architecture in Tergeste in the First and Second Centuries AD and the Reproduction of Social Order and Identity
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : This thesis will investigate how Roman monumental architecture in Tergeste dating to the first and second centuries AD reflected and reaffirmed the social order of the city, and how it was used in the creation and maintenance of identities. The material used will be two select structures, the basilica and theater, located in the eastern and north-eastern sections of Tergeste, respectively. LÄS MER
2. Europaidentitet och flyktingkris : Om EU:s identitetskonstruktion i ord och agerande
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/IdéhistoriaSammanfattning : In this thesis I look at the historical development of the European identity constructed by the EU through official EU-documents. My main focus is on the contents of the identity and on the values assigned to it, and I argue for the need to question these. LÄS MER
3. Beyond the skin
Master-uppsats, Konstfack/ÄdellabSammanfattning : This paper presents an investigation in stages of transformation between body and ornament to show upon their fluid relationship and their role for the creation of human identity. I see the act of adorning the body as an act of desire, in which we take part to become something more elevated than our original state of being. LÄS MER
4. Riket sal
Master-uppsats, Kungl. KonsthögskolanSammanfattning : Master essä skriven i relation till examensutställningen av tvillingskulpturen Homo digitalis på galleri Mejan. Rukets sal är även en kortare utdrag av filmprojektet; Mina sanna lögners historia som under 2017 är under utveckling år 2017 med stöd av Region Jönköpings Län. LÄS MER
5. Digitala popstjärnor : Om sociala mediers betydelse för att synas, höras och nå ut som osignerad, kvinnlig popartist
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka den osignerade, kvinnliga popartistens spelplan för att konstruera sig själv som ett “personligt (pop)varumärke” via sociala medier. Med ansats i fem djupgående intervjuer har jag sökt besvara hur detta “varumärkesgörande” ser ut, samt vilka möjligheter och svårigheter diskursen för med sig. LÄS MER