Sökning: "intersektionalitet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden intersektionalitet i förskolan.

  1. 1. "Den som skäller högst den hörs mest" : Att uppmärksamma flickor och pojkar med normbrytande funktionalitet i tidiga åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Thelin; Evelina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :tidiga upptäckter; tidiga insatser; utåtagerande signaler; internaliserade signaler; genus; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Trots tillgänglig kunskap om flickor och pojkars olika sätt att ge uttryck för att de är i behov av stöd i förskolan och grundskolan så uppmärksammas flickors uttryck i mindre omfattning än pojkar, i synnerhet flickor med neuropsykiatriska svårigheter. Syftet med den här studien är att öka kunskap om hur lärare uppmärksammar och hanterar barn i behov av anpassningar och stöd i förskolan och de tidiga åren i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Män i förskolan: Tillgång eller risk? : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linda Ekman; Pontus Sundström; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Intersektionalitet; kvinnligt; kön; könsfördelning; könsroller; maktstrukturer; manligt; ojämlikhet; pedofil; sexuella övergrepp;

    Sammanfattning : Our study aims to shed light on the uneven representation of male and female teachers in the Swedish preschool system, but also specifically male preschool teacher´s role in relation to a female dominated domain. Considering both parents and male preschool teacher´s perspektive, er condukted a quantitative survey aimed towards parents and a qualitative interview study aimed to male preschool teachers. LÄS MER

  3. 3. Den jämställda, icke-diskriminerade förskolan och dess pedagogiska ledare En kvalitativ intervjustudie om rektorers tal om och konstruktioner av arbete med jämställdhet och likabehandling i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Strand; [2021-09-23]
    Nyckelord :arbete med jämställdhet; Likabehandling; plan mot diskriminering och kränkande behandling; Förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att granska rektorers tal om och konstruktioner av jämställdhet och likabehandling, det utförda praktiska arbetet samt vilka likheter och skillnader som blev synliga i dessa utsagor för att få syn på återkommande representationer av problem. Teori: Det teoretiska ramverk som omgärdar studiens är feministisk poststrukturalism, intersektionalitet och diskursanalys med fokus på makt och språket som handlande verktyg. LÄS MER

  4. 4. “Jag har rätt till att vara orolig” : En kvalitativ studie om vårdnadshavares konstruktion av män i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ali Mohammed; Sara Salehpour; [2021]
    Nyckelord :Genus; intersektionalitet; jämställdhet; maskulinitet; män i förskolan; pedofil;

    Sammanfattning : The purpose of the study has been to apply a gender perspective to analyze and discuss how men are perceived in preschool. Based on previous research, we have identified that there is a stigma or notion that men are a potential threat. LÄS MER

  5. 5. ”Jag kramas när jag själv vill” : En studie om förändringen av synen på barn i musik ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabel Rönndahl; [2021]
    Nyckelord :Etnicitet; genus; intersektionalitet; normer; rasism; synen på barn;

    Sammanfattning : I förskolan idag sjungs det sånger av nyare och äldre karaktär där synen på barn genomsyrar texterna i sångerna. Det finns dock inte särskilt mycket forskning kring vad som sjungs och varför. LÄS MER