Sökning: "interventioner högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden interventioner högstadiet.

  1. 1. "Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man" : Om lästräning och motivation till att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nielsen; [2022]
    Nyckelord :Intervention; läsförståelse; läshastighet; lästräning; strukturerad läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nielsen, Helena (2022). ”Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man” Om lästräning och motivation till att läsa (“It turns out that the more you practise the better you become” On Reading Intervention and Motivation to Read). LÄS MER

  2. 2. Elevmotivation i matematikämnet – en systematisk litteraturstudie om effekter av motivationsfrämjande interventioner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Liqin Xu; [2021-07-06]
    Nyckelord :motivation; matematik; intervention; experiment; högstadiet; gymnasiet; meta-analys; mathematics; secondary school; meta-analysis;

    Sammanfattning : The aim of this study is to identify evidence-based interventions that work effectively for teachers to increase the motivation of junior high school and high school students in mathematics. A systematic literature study review, i.e. LÄS MER

  3. 3. Kompensation och/eller träning? : Vilket stöd får elever som inte har en automatiserad avkodning och gott läsflyt på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Almkvist; [2020]
    Nyckelord :automatiserad avkodning; läsflyt; kompensation; interventioner;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur man på högstadiet arbetar med elever som inte har nått en automatiserad avkodning och gott läsflyt. Det som undersökts är i vilken utsträckning åtgärderna handlar om kompensation eller om interventioner i form av träning. Studien har en kvalitativ, fenomenologisk ansats och utgår från ett dilemmaperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Gå och lägg dig?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jim Dagsberg; Max Nordmark; [2020]
    Nyckelord :Sömn; Sova; Idrott och Hälsa; Skola; Ungdomar; Högstadiet; Elever;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka elevers sömnvanor i årskurs 9 samt ge förslag på möjliga interventioner som kan gynna deras sömnvanor. Syftet är även att undersöka om sömnutbildning har en plats inom skolämnet idrott och hälsa mot bakgrund av dess kursplan. LÄS MER

  5. 5. Social tjänstehund på uppdrag av elevhälsan : Elever och hundförares upplevelser av hundassisterad intervention som särskilt stöd vid långvarig skolfrånvaro.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Linn Karrin; Nina Lenngren; [2020]
    Nyckelord :extended school absences; mental illness among students; student health; special assistance; canine-assisted intervention; therapydog; dog handlers; experience; långvarig skolfrånvaro; psykisk ohälsa hos elever; elevhälsa; särskilt stöd; hundassisterad intervention; social tjänstehund; hundförare; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har det rapporterats en ökning bland barn och unga av psykiatriska diagnoser. En ökning av psykiska- samt psykosomatiska besvär hos ungdomar i åldern 13-15 år har konstaterats. Den upplevda skolmiljön ses som en stark koppling till elevernas ohälsa. LÄS MER