Sökning: "kön journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden kön journalistik.

  1. 1. QAnon: Anonym Ethoskonstruktion : En ethosanalys av konspirationsteoretisk retorik med anonym avsändare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :David Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Retorik; QAnon; Ethos; Ethoskonstruktion; Paranoid Style; Konspirationsteorier; Konspirationer; Konspirationsteori; Närläsning; Anonymitet; Anonym Ethoskonstruktion; Alternativa Teorier; 4chan; 8chan; Ethosanalys; McCroskey; Hofstadter; Warnick;

    Sammanfattning : Fenomenet konspirationsteorier har funnits i tusentals år. Under antiken finns historier om människor som antingen inte hört om eller inte tror på att kejsar Nero är död utan istället blir förledda av bedragare som säger att de själva är Nero, den rättmätige kejsaren. LÄS MER

  2. 2. Medias dom - mördarnas bestraffningar beroende av kön : En kvalitativ tematisk innehållsanalys som studerar hur kvällspress gestaltade de misstänkta mördarna Johanna Jansson och Maja Hellman jämfört med Tishko Ahmed

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Moa Andersson; Moa Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Gender; crime; media; news; murderer;

    Sammanfattning : Although the majority of homicides are committed by men (Nilsson et al., 2016), homicides committed by women tend to receive significantly more media coverage (Kordon & Wetterqvist, 2010). LÄS MER

  3. 3. ATT TJÄNA PENGAR ÅT MAMMA - En kvalitativ intervjustudie om uppfattningen kring barns medverkan i influencers betalda samarbeten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Hellkvist; Moa Kristensson; [2022-02-24]
    Nyckelord :Barnarbete; Parasociala Relationer; Sharenting; Samtycke; Integritet; Mediemoral; Influencer; Barn; Micro-microcelebrity; Instagram;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur mediekonsumenter uppfattar inlägg på det sociala mediet Instagram där barn medverkar i betalda samarbeten, publicerade av sina föräldrar med olika företag. Teori: Parasociala Relationer, Sharenting, Extended Self Metod: Kvalitativ Intervjustudie Material: Två fokusgrupper uppdelat efter kön. LÄS MER

  4. 4. ”Were you able to wear undergarments?” - En kvalitativ studie av intervjuer med kvinnliga och manliga skådespelare inom Marvel Cinematic Universe

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emmy Ottosson; Thea Eklöf; Matilda Westermark; [2022-02-24]
    Nyckelord :Kön; kulturjournalistik; intervju; konversationsanalys; ojämlikhet; Marvel Cinematic Universe; populärkultur; videointervju; Gender; entertainment journalism; interview; conversation analysis; inequality; actors; Marvel Cinematic Universe; pop culture; video interview;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The purpose of this study is to explore whether female and male actors get treated differently by entertainment journalists during press junket interviews and to see when and how gender is defined and created during an interview. To do this, we looked at different indicators such as eyeline, body language, subject of the questions, the length and substance of answers, the number of questions directed at each person, interruptions and turn taking. LÄS MER

  5. 5. Trendigt med könsdiskriminerande reklam? : En kvalitativ innehållsanalys som studerar Reklamombudsmannens fällda beslut under 2021

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emma Blom; Matilda Svensson; [2022]
    Nyckelord :Gender; stereotypes; advertising; sexist; gender-discriminatory; Kön; stereotyper; reklam; sexistisk; könsdiskriminerande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain comprehensive knowledge about gender-discriminatory practices within advertising used in Sweden. This research intends to convey this to the reader through completing the following objectives. Firstly, to showcase how advertisers portray both genders in sexist ways. LÄS MER