Sökning: "köpcentrum framtid"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden köpcentrum framtid.

  1. 1. Den moderna stadskärnans funktion : En studie av Uppsala stadskärnas utveckling mellan år 2004–2021

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Amanda Malmqvist; [2022]
    Nyckelord :Stadsplanering; handel; flexibilitet; strukturomvandling; modernisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva samt analysera hur och varför verksamheter i Uppsala stadskärna förändrats från år 2004 till år 2021. Detta skapar en utgångspunkt och används sedan för att diskutera stadskärnans förändrade funktion i nutid och framtid. I uppsatsen används Uppsalas stadskärna som empiriskt exempel. LÄS MER

  2. 2. När galleriorna tystnar : En analys av köpcentrums framtid i en digital värld

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Gabriel Manne; Henrik Bergström; [2020]
    Nyckelord :Shopping mall; retail; sustainability; dead mall;

    Sammanfattning : Städer har i århundraden bildats kring handelsplatser men i och med att världen blir mer och mer digital ser vi en förändring i hur konsumenter beter sig. Idag har handelsplatserna flyttat in hemmet, till våra datorer, vilket har gjort att den fysiska handeln har minskat och enligt prognoser är detta en trend som kommer fortsätta. LÄS MER

  3. 3. Vad säger cylindern? : Om utformningen av en vandringsutställning.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Anna Östlund; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet är en studie i hur en vandringsutställning på gallerior och köpcentrum kan utformas. Utställningen ska tillfälligt fylla tomma ytor i gallerior och köpcentrum. Målsättningen har varit att det ska bidra till en mer attraktiv och aktiv miljö. LÄS MER

  4. 4. Köpcentrum - Ett framtida multikoncept : Varumärkesbyggande med hjälp av sinnen och upplevelser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sofie Bramford; Jessica Sundström; [2014]
    Nyckelord :shopping centers; sensory marketing; customer experience; brands; e-commerce; city center; multi-concept; competition; köpcentrum; sinnesmarknadsföring; upplevelsebaserad marknadsföring; varumärken; e-handel; cityhandel; multikoncept; konkurrens;

    Sammanfattning : Forskningsfråga:  Vad kan komma att karaktärisera köpcentrum i framtiden? Syfte: Syftet med denna uppsats är att med avseende på såväl nutid som framtid analysera på vilket sätt arbetet inom köpcentrum är inriktat för att stärka varumärket, klargöra sinnenas betydelse för köpcentrum och tydliggöra hur köpcentrum förhåller sig till konkurrensen från olika typer av handelsplatser. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod antagits. LÄS MER

  5. 5. Centrum i periferin : om konsumtion & stadslandskap

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Anna Carlberg; [2010]
    Nyckelord :stad; konsumtion; stadslandskap; köpcentrum; globalisering; hållbar utveckling; consumption; city-landscape;

    Sammanfattning : Hur påverkas stadslandskapet av kommersiella drivkrafteroch aktörer? På vilket sätt påverkar invånarnastaden genom sina konsumtionsmönster? Och hurpåverkas det mänskliga vardagslivet i staden i sin turav de kommersiella fysiska miljöerna? Är plats ochkonsumtionsvanor de starkaste identitetsmarkörerna förmänniskor idag och på vilket sätt manifesteras och upprätthålls detta i stadsmiljön? Vilken typ av stadslandskap kan komma att behövas, eller bildas, i en framtid som kräver en mer resurssnål konsumtion?Det här arbetet diskuterar konsumtionssamhället, tronpå ekonomisk utveckling och ständigt högre materielltvälstånd som en väg till lycka, samt vad detta betyderför stadens miljöer och de som lever i dem. Diskussionenkretsar både kring vad kommersiella krafter fårför konsekvenser för stadens fysiska miljö liksom hurkonsumtionssamhället påverkar vår tids uppfattningom vad som är stad. LÄS MER