Sökning: "kommunikativa redskap"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden kommunikativa redskap.

  1. 1. Hur kan vi ta vara på den pedagogiska måltidens möjligheter? Ett utvecklingsarbete om barns samtal i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annefrid Möller; [2024-02-29]
    Nyckelord :Pedagogisk måltid; sociokulturellt perspektiv; interaktion; kvalitativ studie; appropriering; scaffolding; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete belyser förskollärarens sätt att ta vara på måltiden som ett redskap till en pedagogisk samtalsstund. Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka om språkliga förhållningssätt kan skapa möjligheter till samtalsstöttning och språkliga utmaningar hos barnen även under måltiden samt pedagogernas sätt att svara upp till samtalsinviter, om fördjupande frågor ställs och om alla barn har samma möjlighet till talutrymme. LÄS MER

  2. 2. Extra anpassningar i förskolans verksamhet : En studie som undersöker förskollärares uppfattningar om extra anpassning i den fysiska inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nelly Skog; [2023]
    Nyckelord :Extra anpassning; inomhusmiljö; förskola; anpassning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur extra anpassningar i den fysiska inomhusmiljön i förskolan kan uppfattas av verksamma förskollärare. För att fånga förskollärares uppfattningar om undersökningsområdet har studiens metod varit en fenomenografisk intervjustudie som innebär en öppen intervjuform. LÄS MER

  3. 3. "Vad tror du kommer hända?" : Hur textlösa böcker används för att stötta barns berättande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Bergquist; [2023]
    Nyckelord :Textlösa böcker; Literacy; Kommunikativa strategier; Barns berättande; Stöttning; Kommunikation; Förskola; Den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare och barnskötare använder textlösa böcker samt hur dessa böcker kan användas för att stötta barns förmågor att berätta. Studien baseras på fem videoinspelade observationer där en textlös bok används av en förskollärare eller barnskötare tillsammans med två barn. LÄS MER

  4. 4. Bildstöd i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar av hur de arbetar med bildstöd samt hur bildstöd stödjer barns kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alice Norrgård; Nathalie Paulsén; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; kommunikation; förskola; tydliggörande pedagogik; AKK; GAKK; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur bildstöd kan användas för att stödja barns kommunikativa utveckling i förskolan. Vi undersöker pedagogers uppfattningar om hur de arbetar med bildstöd samt deras uppfattningar om bildstöd som pedagogiskt redskap. LÄS MER

  5. 5. Språkutbecklande strategier för yngre barn i förskolan : En kvalitativ studie om hur strategier i kommunikativa händelser används i förskolan för att främja språkutveckling hos de yngsta förskolebarnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Pontus Bäck; Ban Bassem Mohammad; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; Yngre barn; Förskola; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om vilka strategier i kommunikativa händelser används för att främja yngre barns språkutveckling samt hur dessa strategier används. Studien är kvalitativ och fem semistrukturerade intervjuer har genomförts för att skapa kunskap kring hur förskollärare använder olika strategier i kommunikativa händelser. LÄS MER