Sökning: "konkurrens på elmarknaden"
Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden konkurrens på elmarknaden.
6. Vem konkurrerar om din elfaktura? : En studie om konkurrensstrategier mellan elhandelsföretagen.
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Bakgrunden börjar med att ta upp den svenska elmarknadens historia där Vattenfall har varit den dominerande aktören. Elmarknaden är sedan 1996 avreglerad, vilket innebar att elhandelssidan och produktionssidan är utsatt för konkurrens. Elmarknaden präglas av tre stora elhandelsföretag som har ungefär hälften av marknaden. LÄS MER
7. Kostnad-Intäkts analys av förbättrad överföringskapacitet i det nrodiska elsystemet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Den svenska elmarknaden avreglerades den 1 januari 1996 och handel och produktion med el öppnades upp för konkurrens. Idag fungerar den nordiska elbörsen Nord Pool som den dominerande marknadsplatsen för all handel med el inom Norden. LÄS MER
8. Nätanslutning av vindkraft : vindkraftsbranschens aktörers perspektiv på nätanslutning och tariffer
L3-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Wind power is a growing energy sector in Sweden. However, it still represents only a small part of the total electricity production, about 0.7%. In order to create good conditions and to facilitate the establishment of wind power in Sweden, the government has for example, created a national centre for wind use. LÄS MER
9. Kundhantering inom elbranschen : En fallstudie av Fortum och Telge Energi
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Problemet som denna uppsats behandlar är vilka faktorer som är av betydelse för stora svenska elhandelsbolag idag, när det gäller kundnöjdhet. När man talar om elbolag idag, är det missnöjda kunder som oftast blir det främsta samtalsämnet. LÄS MER
10. Jämtkraft AB : En studie över beslutet att bygga ett kraftvärmeverk
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för ekonomi, statistik och informatikSammanfattning : Sedan elmarknadsreformen 1996 är den svenska elmarknaden öppen för konkurrens när det gäller att producera och sälja el. Den fria marknaden ställer större krav på elhandelsföretagen än monopolet gjorde. Stora investeringar krävs från företagen för att möta kundernas och statens krav. LÄS MER