Sökning: "konsument och inställning."

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden konsument och inställning..

  1. 1. Hur påverkas konsumenter av cookienotiser? : En kvalitativ studie om unga vuxnas beteende kopplat till cookienotiser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Boman; Michell Menes Rodriguez; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Cookienotiser; Konsumentbeteende; Konsumenter; Unga vuxna; Millennials; Gen Z;

    Sammanfattning : Alla konsumenter som någon gång besökt en hemsida har också mötts av encookienotis. För de allra flesta är cookienotiser en del av den digitala vardagen. I ochmed att GDPR ändrat lagstiftningen om hur webbplatser ska informera om cookiesmåste alla hemsidor inom EU presentera en cookienotis idag. LÄS MER

  2. 2. ”VAD SKA VI BAKA IDAG?” : En kvalitativ studie om det finns samband mellan elevers förväntningar och det centrala innehållet i ämnet Hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yvonne Johansson; [2023]
    Nyckelord :Hkk; hem- och konsumentkunskap; attityder; centralt innehåll.;

    Sammanfattning : I skolämnet hem- och konsumentkunskap (Hkk) handlar det mesta om vad en ungdom behöver kunna för att klara av att flytta hemifrån. En stor del av ämnet handlar om matlagningmen även om hur man ska sköta sin ekonomi, vilka rättig- och skyldigheter man har som konsument och hur man tvättar och sköter sina kläder. LÄS MER

  3. 3. Kritik mot modeföretag : En studie om hur negativ kritik på sociala medier påverkar konsumenters inställning till modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Marianne Vixilia Salenius; Julia Olofsson; Andrea Sjögren; [2022]
    Nyckelord :Social media; word-of-mouth; consumer attitude; criticism; loyalty; Sociala medier; word-of-mouth; konsumentinställning; kritik; lojalitet;

    Sammanfattning : Sociala mediers framskridande har förändrat hur vi ser på världen och hur samhället ser ut. I samband med att användningen av sociala medier har ökat har även kritiken riktad mot modeföretag ökat. LÄS MER

  4. 4. Dagligvaruhandelns effektiva och hållbara e-handel : Förslag på hantering av sista milen alternativ för ehandel

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Philip Norrbrink; Villiam Olander; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; grocery; last mile; logistics; q-commerce; rare shopping; retail; sustainability.; Dagligvaruhandel; detaljhandel; e-handel; hållbarhet; logistik; q-handel; sista milen; sällanköpshandel;

    Sammanfattning : Abstract Purpose – The purpose of the study is to explore which possible last mile alternativesare beneficial for the development of the grocery trade in e-commerce. The deliveryalternatives will have a strong focus in that the last mile deliveries are optimized,efficient and sustainable. LÄS MER

  5. 5. Konsumenters inställning till lokalproducerade livsmedel och svensk livsmedelsproduktion : samt vad det finns för utmaningar och möjligheter för verksamheter som erbjuder detta

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Miljövetenskap

    Författare :Elin Björklund; Lisa Jörnstedt; [2022]
    Nyckelord :food safety; small scale; locally produced; consumer and attitude.; livsmedelssäkerhet; småskalighet; lokalproducerat; konsument och inställning.;

    Sammanfattning : Behovet av att se över kopplingarna mellan livsmedelsförsörjningen, hållbarhet och suveränitet - vid tillhandahållandet av livsmedel - har ökat i och med en instabil och osäker omvärld. En ökad lokal och småskalig livsmedelsproduktion skulle på ett nationellt plan kunna göra livsmedelssystemet mer robust och resilient vid eventuella störningar. LÄS MER