Hur påverkas konsumenter av cookienotiser? : En kvalitativ studie om unga vuxnas beteende kopplat till cookienotiser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Alla konsumenter som någon gång besökt en hemsida har också mötts av encookienotis. För de allra flesta är cookienotiser en del av den digitala vardagen. I ochmed att GDPR ändrat lagstiftningen om hur webbplatser ska informera om cookiesmåste alla hemsidor inom EU presentera en cookienotis idag. Detta blir därav också detförsta som konsumenterna ser när de påbörjar sin digitala kundresa. Trots befintligkunskap om vikten av konsumentens första intryck, att varje kundupplevelse har storbetydelse samt att långsiktiga kundrelationer är av stor betydelse är forskningen kringcookienotisers påverkan på konsumentbeteendet bristfällig. Därav avser denna studie attbidra till mer kunskap inom området genom att besvara frågeställningen:Hur påverkar presentationen av cookies konsumentbeteendet hos unga vuxna?Studien redovisar tidigare forskning i den teoretiska referensramen. Förutom ett fåtalnischade studier som har gjorts gällande konsumentbeteende och cookies, avhandlasäven vikten av att företagen behandlar kundresan och alla dess delar varsamt. Även enkortare förklaring av cookies och GDPR presenteras. Tidigare forskning fastslår blandannat vikten av att skapa lojalitet och positiva relationer till konsumenter i allakundinteraktioner på olika sätt. Det visas även bevis på hur upplevd makt och risk påinternet kan påverka konsumentens inställning till en hemsida. Till sist förklaras det hurföretag idag arbetar med att individanpassa sina hemsidor gentemot konsumenter. Denteoretiska referensramen sammanfattas med en modell som illustrerar hurpresentationen av cookies bidrar till ett konsumentbeteende som i högsta grad går attpåverka av företagen. Hur detta hanteras kan sen leda till en viss relation mellankonsument och företag.Studiens resultat visar att företag måste värdera presentationen cookienotisen minst likahögt som resterande delar av hemsidan. Empirin visar att konsumenterna har starkaåsikter om att cookienotisen ska innehålla minst två olika valmöjligheter för att de skaha större kontroll över sin egna data. De ska även innehålla en kort text med länkar förvidare läsning. Utöver specifika egenskaper och design på notisen går det att konstateraatt konsumenterna har tydliga åsikter kring cookies av anledningar såsom att de vill hakontroll över sin data eller att notiserna blir ett störningsmoment. Samtidigt konstaterartidigare forskning att första intrycket en konsument får av en hemsida har en väsentligbetydelse. Då cookienotisen måste vara en del av alla hemsidors första intryckrekommenderar författarna att företag ska lägga resurser på att konstruera egnacookienotiser som uppskattas av deras konsumenter. Samtidigt konstaterar studien attdet som finns att vinna i ett bättre första intryck för konsumenterna troligtvis förloras iinsamlad data av företagen då konsumenter som presenteras med valmöjligheter är merbenägna att avböja cookies. Studien diskuterar även etiska och samhälleliga perspektivoch kommer fram till att tydligare lagar bör stiftas om hur cookies ska presenteras samtatt konsumenternas generella kunskap om cookies är otillräcklig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)