Sökning: "kritisk analys av förskolans läroplan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden kritisk analys av förskolans läroplan.

  1. 1. Tillgängliga material och rum - i spänningsfältet mellan policy och praktik : En intervjustudie med sex förskollärare om deras arbete med utformningen av förskolans pedagogiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Englund; Tuva Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Attitude; availability; indoor environment; policy enactment; preeschool; Förhållningssätt; förskola; inomhusmiljö; policy enactment; tillgänglighet;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (Lpfö18, 2018) framgår att miljön ska vara tillgänglig för alla barn och där fokus ska ligga på barnens samspel med både den fysiska och den sociala omvärlden. Dock beskrivs det inte hur detta ska genomföras av förskollärarna i praktiken där vi utifrån egna erfarenheter upplev stora skillnader i hur förskollärare utformar inomhusmiljön. LÄS MER

  2. 2. ”Vi sliter vårt hår ibland” : en kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares erfarenheter i relation till det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Frida Sandqvist; Alma Kaniza; [2020]
    Nyckelord :Ansvar; arbetsuppgifter; barnskötare; förskollärare; läroplan; systematiskt kvalitetsarbete; uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet är att studera hur förskollärare och barnskötare upplever uppdraget gällande kvalitetsarbetet utifrån läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018). Även förskollärares och barnskötares ansvar och arbetsuppgifter i kvalitetsarbetet samt hur kvalitetsarbetet genomförs i förskolans praktik. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på Skolverkets definition av begreppet undervisning- med fokus på spänningsfältet mellan undervisning och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Rosberg; [2018]
    Nyckelord :undervisning; lärande; utbildning; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : Abstract Detta arbete är en utbildningsfilosofiskt inspirerad text- och dokumentstudie som tar avstamp i diskussionen hösten 2017 kring begreppet undervisning i förskolan, så som det definieras i skollagen. Grunden är intresset för Skolverkets nya Läroplan för förskolan som ska presenteras våren 2018, där undervisningsbegreppet förväntas utvidgas och förtydligas. LÄS MER

  4. 4. Svenskhet och annorlundaskap : En analys av kurslitteratur inom en förskollärarutbildning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Frida Björklund; Malin Nilsson; [2009]
    Nyckelord :annorlunda; etnicitet; förskola; invandrare; kultur; kulturell mångfald; lärarutbildning; mångkultur; svenskhet;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om hur kulturförmedling kan förstås via kurslitteratur på en förskollärarutbildning. Syftet har varit att granska kurslitteratur som behandlar området mångkultur. Detta för att undersöka en i förskolans läroplan uttryckt spänning mellan kulturförmedling och öppenhet för pluralism. LÄS MER