Sökning: "lärare i en förskola för alla"

Visar resultat 6 - 10 av 101 uppsatser innehållade orden lärare i en förskola för alla.

  1. 6. "Jag kan inte bemöta alla barn lika, för alla barn är olika" : En kvalitativ studie om faktorer bakom förskollärares förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linda Adolfsson; Tuva Schoultz; [2023]
    Nyckelord :Preschool; special needs; approach; teachers; Förskola; särskilt stöd; förhållningssätt; lärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att förskollärare uttrycker en osäkerhet kring bemötandet till barn som är i behov av särskilt stöd i förskolan. Det förekommer en begränsning inom fältet för befintlig forskning då den riktar sig mot faktorer bakom ett generellt förhållningssätt till alla barn, snarare än faktorer bakom ett förhållningssätt till barn som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 7. Penna, sudd och platta : En fenomenologisk intervjustudie om hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Fritzon; Lisa Karlsen; [2023]
    Nyckelord :Förskola lärare digital kompetens läroplan;

    Sammanfattning : I denna studie har vi utgått från ett fenomenologiskt perspektiv i syfte att undersöka hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg i förskolan. Två delstudier har genomförts. Den första delstudien har fokus på att undersöka förskollärarnas upplevelser och erfarenheter kring att arbeta med digitala verktyg i praktiken. LÄS MER

  3. 8. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Carreira Jönsson; Sofia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; språklig sårbarhet; specialpedagog; tillgänglig;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 9. Därför att jag värnar om arbetsmiljön för lärare : En kvalitativ studie om skyddsombud

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Caroline Törnberg; [2023]
    Nyckelord :skyddsombud; sociala identitetsteorin;

    Sammanfattning : Skyddsombudsuppdraget är ett förtroendevalt uppdrag, där medarbetarna väljer en representant som ska representera dem i arbetsmiljöfrågor. Skyddsombudets roll är unik och medför rättigheten att kunna stoppa arbetet om det är fara för arbetstagarnas liv och hälsa utan att riskera eventuellt skadeståndsanspråk från arbetsgivaren. LÄS MER

  5. 10. När två olika världar möts : En studie om övergången mellan förskolan och förskoleklass utifrån lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alicia Mathiesen; Veronica Johansson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; kommunikation; meningsskapande; samverkan; trygghet; övergången till förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med en övergång mellan förskola och förskoleklassen ser ut utifrån lärarnas perspektiv. Studien som presenteras i examensarbetet har gjorts i en specifik kommun för att få en inblick om hur arbetet med övergångar genomförs. LÄS MER