Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Det är ju bara att göra som vanligt, men i digital form" : IKT i det naturvetenskapliga klassrummet - en studie av lärares yrkesförmågor för att hantera det digitaliserade klassrummet.

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mattias Rundberg; [2016]
    Nyckelord :digitalisering; förmågor; IKT; kollegiala samtal; lärcirkel; målstyrd undervisning; naturvetenskapsundervisning; PCK; skolutveckling; sociokulturellt perspektiv; surfplattor; TPACK;

    Sammanfattning : Detta är en studie som grundar sig teoretiskt i ett sociokulturellt perspektiv och med Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) som ramverk. Syftet med studien är att bidra till en djupare förståelse för hur lärare erfar och använder digitala verktyg i den naturvetenskapliga undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Anpassning eller utveckling? : Lärares lärande under en kompetensutvecklingssatsning

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecka Vesterlund; [2012]
    Nyckelord :lärares lärande; reflektion; anpassningsinriktat lärande; utvecklingsinriktat lärande;

    Sammanfattning : Att individer i organisationer lär är en förutsättning för att organisationen ska kunna möta samhällets ständiga förändringar och nya krav.  Att medarbetare lär av varandra och att deras förmågor samordnas och tas tillvara är en viktig uppgift för en pedagogisk ledare. LÄS MER

  3. 3. En undersökning om fritidshemspersonalens uppfattning av den kunskapsspridning som sker inom ett arbetslag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Katarina Balting; Veronika Johansson; [2007]
    Nyckelord :kunskap; kunskapsspridning; kompetens; lärande; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi har genom tidigare arbetslivserfarenheter sett att det inte alltid är lätt sprida inkommande och inneboende kunskap vidare inom arbetslaget. Med detta som utgångspunkt har vi valt att göra en kvalitativ fallstudie av ett fritidshem. Där har vi undersökt hur innehavd och inkommande kunskap sprids vidare till de övriga i arbetslaget. LÄS MER

  4. 4. Pedagogisk handledning -mer än bara samtal mellan kolleger : En kvalitativ studie om pedagogisk handledning.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Camilla Bohman; Eva Carlsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract: Syftet med denna kvalitativa undersökning var att undersöka hur dagens specialpedagoger arbetar med handledning ute i sina verksamheter. Vi ville även undersöka om deras handledningsarbete stämmer överens med deras tankar om handledning. LÄS MER