Sökning: "målstyrd undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden målstyrd undervisning.

  1. 1. Plats för lärande : En intervjustudie riktad mot lärare i fritidshem och deras uppfattning av fritidshemmets lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Björn Nilsson; Gustav Karlsson; Johannes Elfving; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; fritidslärare; lärande; utveckling; perspektiv; lokaler; socialkonstruktivism; elevinflytande; kommunikation; externalisering;

    Sammanfattning : Inledning Forskningsområdet kring fritidspedagogik är begränsat. Utifrån vår erfarenhet ser vi att det saknas kunskap och forskning när det gäller hur fritidslärare skapar goda lärmiljöer, framförallt vilka resurser som fritidslärare ges för att bedriva och upprätthålla goda lärmiljöer i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Spontan undervisning : Undervisning på barnens villkor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Robert Folmeus; Åse Lindblom; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; barncentrerad; stöttande; nuläge; spontan undervisning; selfreport;

    Sammanfattning : Inledning Läroplanen för förskolan (Lpfö 18) beskriver att förskolläraren ska ansvara för undervisningen i förskolan, samt att undervisning kan ske i spontana situationer. Beskrivningen av undervisning i förskolan som en målstyrd process som enligt läroplanen för förskolan (Lpfö 18) kan ske i spontana situationer upplevs som intressant då det verkar saknas konkreta beskrivningar av vad spontan undervisning innebär. LÄS MER

  3. 3. Handlingskompetens i undervisning för hållbar utveckling : En litteraturstudie om möjligheter i naturvetenskapsundervisningen som främjar elevers handlingskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik; Stockholms universitet

    Författare :Anton Holm; Anna Hjertstedt; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; handlingskompetens; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker aspekter i undervisningen för hållbar utveckling som främjar elevers kompetens att verka för en hållbar framtid. Handlingskompetens ger eleverna förutsättningar att bli aktiva medborgare med kompetens att utföra reflekterade och avsiktliga handlingar för en hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Professionalisering eller amatörisering? : en studie av förändringar i slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Waller; [2022]
    Nyckelord :slöjd; digitalisering; kursplansanalys;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka och lyfta fram de förändringar som gjorts i kursplanen för slöjd sedan Lpo 94 till Lgr 22. Vidare syftar studien till att synliggöra hur några slöjdlärare har tolkat dessa förändringar och om det gett någon effekt för deras undervisning. LÄS MER

  5. 5. FÅR MAN LEKA PÅ LEKTIONSTID? : En kvalitativ studie om pedagogisk lek som arbetssätt i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Carin Lingmalm; [2021]
    Nyckelord :grundskola; arbetssätt; lek; pedagogisk lek;

    Sammanfattning : Skolan ska erbjuda elever många olika arbetssätt för att främja lärandet. Ett av dessa arbetssätt som presenteras i läroplanen är lek. Pedagogisk lek innebär en målstyrd aktivitet som är inramad av lek. Detta arbetssätt ger eleverna en meningsfull, motiverande och lustfylld undervisning. LÄS MER