Sökning: "läroböcker då och nu"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden läroböcker då och nu.

  1. 1. Vad övas och vad prövas? : - undersökning av skrivuppgifter i ett läromedel och i de nationella proven för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Sparr; Åsa Wennersten; [2023]
    Nyckelord :modellskrivare; läromedel; nationella prov; årskurs 3; skrivande;

    Sammanfattning : Under 2020-talet har läromedel återigen lyfts fram i samhällsdebatten som en viktig resurs i undervisningen efter att en digitaliseringsvåg har sköljt över Sverige samtidigt som svenska elevers läsförmåga har sjunkit. Många röster höjs för att skolor nu ska få större resurser för att satsa mer på läromedel i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i svenska historieläroböcker 1971-2021 : Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i tre svenska historieläroböcker från 1971 till 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelyn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :historia; Sovjetunionen; sovjetkommunism; kommunism; historiedidaktik; kalla kriget; läromedelsanalys; läroböcker;

    Sammanfattning : Målet för denna läroboksanalys är att undersöka hur Sovjetunionen och sovjetkommunismen framställts i tre svenska historieläroböcker från åren 1971, 1999 och 2021. Det relevanta innehållet från de olika läroböckerna har studerats genom ett funktionellt samt strukturellt perspektiv, för att se till vilket innehåll som framställs samt hur, och på vilket sätt läroböckerna och dess författare kan ha påverkats av den tid då de tillkommit. LÄS MER

  3. 3. Världens plats i världshistorien : En läroboks analys utifrån ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pelle Hildebrand Johansson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I Sveriges historieundervisning har det under en lång tid funnits en tendens att orientera ämnets fokus och stoff i enlighet med ett nationalistiskt fostrande perspektiv. Denna ämnessyn har dock förändrats under senare år och banat väg för ett mer inkluderande perspektiv på världshistorien. LÄS MER

  4. 4. Lärobokens funktioner - exempel från lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karoline Ivan; Melissa Mora; [2016]
    Nyckelord :Legitimering; legitimerande funktion; läroböcker; pedagogisk text; praktisk funktion; styrning; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att visa en aktuell bild av läroböckernas roll och funktion i grundskolan för årskurs 4-6 i det nuvarande decentraliserade styrsystemet. Synliggöra faktorer som ligger till grund för en lärares val av läroböcker samt hur dessa kommer till användning i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 5. ”Det lite speciella” : En läromedelsanalys av nyreligiösa rörelsers framställning nu och då

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Sofia Nilsson; [2016]
    Nyckelord :nyreligiösa rörelser; läromedel; religionskunskap; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur nyreligiösa rörelser framställs i tolv läroböcker för högstadiet och gymnasiet i den svenska skolan. Uppsatsen fokuserar på sex läroböcker från 1970,-1980-och 1990-talet och sex läroböcker publicerad efter 2010. LÄS MER