Sökning: "läroböcker i läs- och skrivinlärning"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden läroböcker i läs- och skrivinlärning.
1. Språkets form respektive funktion i läs- och skrivundervisning : En analys av läroböcker för årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna studie har två läroböcker för läs- och skrivinlärning i ämnet svenska för årskurs 1 analyserats avseende hur språkets form respektive funktion kommer till uttryck i dessa, avseende utformning och utrymme. Studien bygger på det sociokulturella perspektivet på lärande och utgörs av en kvalitativ respektive en kvantitativ innehållsanalys. LÄS MER
2. Barns tidiga läs- och skrivinlärning : En studie av hur läroböcker för årskurs 1 förhåller sig till bokstavsintroduktion och avkodning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Att barn i Sverige lär sig läsa och skriva är en självklarhet och en demokratisk rättighet. Det är dock inte en självklarhet hur inlärningen går till. LÄS MER
3. Lärandesyner i två läromedel för läs- och skrivlärande : Analys av elevuppgifter och lärarhandledningar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka lärandesyner som kan utläsas i två aktuella läroböcker med inriktning på läs-och skrivundervisning. Dessa läroböcker är dels lärarhandledning och läse-och arbetsboken Texter och tema 1 ur läromedelspaketet Maskot (Alvåker & Boglind 2001), dels läseboken Mer om Moa och Mille A (Nilsson- Brännström 2000), tillhörande lärarhandledning och arbetsboken Mumsmums (Annell m. LÄS MER