Sökning: "läroböcker i läs- och skrivinlärning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden läroböcker i läs- och skrivinlärning.

  1. 1. Språkets form respektive funktion i läs- och skrivundervisning : En analys av läroböcker för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Asplund Jensen; [2022]
    Nyckelord :Funktion; form; läs- och skrivundervisning; läromedel; lärobok; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har två läroböcker för läs- och skrivinlärning i ämnet svenska för årskurs 1 analyserats avseende hur språkets form respektive funktion kommer till uttryck i dessa, avseende utformning och utrymme. Studien bygger på det sociokulturella perspektivet på lärande och utgörs av en kvalitativ respektive en kvantitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Barns tidiga läs- och skrivinlärning : En studie av hur läroböcker för årskurs 1 förhåller sig till bokstavsintroduktion och avkodning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Dahlbom; Linda Andersson; [2018]
    Nyckelord :avkodning; bokstavsbild; läromedel; bokstavsinlärning; bokstavsföljd; syntetisk metod; årskurs 1; Kråke i skolan; Bågen; Bokstavslandet;

    Sammanfattning : Att barn i Sverige lär sig läsa och skriva är en självklarhet och en demokratisk rättighet. Det  är  dock  inte  en  självklarhet  hur  inlärningen  går  till. LÄS MER

  3. 3. Lärandesyner i två läromedel för läs- och skrivlärande : Analys av elevuppgifter och lärarhandledningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Bodil Kåks (Mårald); [2006]
    Nyckelord :läroböcker i läs- och skrivinlärning; socialinteraktionistiskt perspektiv; läromedelsstyrning; Lärandesyner;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka lärandesyner som kan utläsas i två aktuella läroböcker med inriktning på läs-och skrivundervisning. Dessa läroböcker är dels lärarhandledning och läse-och arbetsboken Texter och tema 1 ur läromedelspaketet Maskot (Alvåker & Boglind 2001), dels läseboken Mer om Moa och Mille A (Nilsson- Brännström 2000), tillhörande lärarhandledning och arbetsboken Mumsmums (Annell m. LÄS MER