Lärandesyner i två läromedel för läs- och skrivlärande : Analys av elevuppgifter och lärarhandledningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka lärandesyner som kan utläsas i två aktuella läroböcker med inriktning på läs-och skrivundervisning. Dessa läroböcker är dels lärarhandledning och läse-och arbetsboken Texter och tema 1 ur läromedelspaketet Maskot (Alvåker & Boglind 2001), dels läseboken Mer om Moa och Mille A (Nilsson- Brännström 2000), tillhörande lärarhandledning och arbetsboken Mumsmums (Annell m.fl. 2000) ur läromedelspaketet Kom och läs! För att urskilja vilka lärandesyner på läs- och skrivinlärning som läromedlen förmedlar via sina elevuppgifter och lärarhandledningar användes dels närläsning dels fyra analytiska begrepp som utgår från ett socialinteraktionistiskt perspektiv. Dessa är:meningsfull text, förförståelse, samtalsöppningar och språkandets dimensioner. Analysdelen avslutas med en diskussion kring de undersökta läromedlens potential som styrmedel. De analyserade läromedlen använde sig av meningsfull text för att fördjupa elevers förståelse på det sätt som ett socialinteraktionistiskt perspektiv kräver. Med undantag av att lärarhandledningen inte föreslår en förförståelse som beaktar kulturbunden text är Text och Tema 1 i sin helhet skriven utifrån ett socialinteraktionistiskt perspektiv. Lärandeperspektivet i Kom och läs! är mer splittrat. Dock bygger den främst på ett socialinteraktionistiskt perspektiv genom att beakta integrering av de språkliga dimensionerna och föreslå gediget förförståelsearbete i lärarhandledningen. Den bär emellertid spår av ett individualpsykologiskt perspektiv genom att rekommendera färdighetsträning och begränsa möjligheten till samtalsöppningar då elevuppgifterna delvis består av slutna frågor med tillhörande ”hjälpor”. Därför är slutsatsen att Kom och läs! via sina elevuppgifter också erbjuder ett lärande som bygger på färdighetsövningar. Examensarbetet påvisar slutligen att båda läromedlen befodrar det socialinteraktionistiska perspektivet som nu är normerande för läs- och skrivlärande. Samtidigt är färdighetsträning, slutna frågor och ordavkodninsuppgifter i Kom och läs! exempel på att sega strukturer konserveras i läroböcker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)