Sökning: "lärobok samhällskunskap"
Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden lärobok samhällskunskap.
11. Individen och kollektivet i läroböcker - en kvalitativ studie av framställningar av arbetsliv och näringsliv i läroböcker i samhällskunskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Individualiseringen är något det talas om alltmer i dagens samhälle, men som samtidigt är vetenskapligt omtvistad, vilket visar på någon typ av paradox. Denna studie tar utgångspunkt i individualiseringen som diskurs, och vill undersöka om och hur den påverkat framställningar i samhällskunskapsböcker. LÄS MER
12. Han och hon och hon och han och samhället
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I uppsatsen vill jag undersöka samhällskunskapsboken för gymnasiet "Kompass till samhällskunskap" ur ett genusperspektiv. Genom att utföra en diskursanalys hoppas jag finna de diskurser kring kön och genus som finns i boken. Teorin bygger främst på Hirdmans två principer; dikotomin och mannen som norm och överordnad. LÄS MER
13. Grävmaskinister och byggnadsstäderskor - En analys med genusperspektiv av läromedel i samhällskunskap för skolår 4-6.
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här studien är att undersöka vilken bild av könsroller som läromedelstexter och bilder isamhällskunskap för år 4-6 förmedlar. Framförallt fokuserar vi på att se hur yrkesroller fördelas mellan könenoch på vilket sätt de ”genusifieras” i text och bild. LÄS MER
14. Den ekonomiska tillväxten : -som den presenteras i fyra aktuella läroböcker för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie söker ta reda på på vilket sätt den ekonoiska tillväxten presenteras i läroböcker i Samhällskunskap A för gymnasiet. Frågeställningarna är: Vilka olika infallsvinklar ges begreppet ekonomisk tillväxt i de studerade läroböckerna för samhällskunskap A ?och Problematiserar eller problematiserar inte dessa läroböcker kring begreppet ekonomisk tillväxt? Den metod som använt är textanalys. LÄS MER
15. Terrorism : en komparativ studie av hur terrorismbegreppet används i svenska läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur terrorismbegreppet presenteras och används i svenska läromedel i samhällskunskap för gymnasieskolan, både före och efter terrorattackerna den 11 september 2001. Eftersom definitionen av termen terrorism i högsta grad är en politisk fråga kan man således även anta att användningen av begreppet har förändrats under de senaste decennierna. LÄS MER