Sökning: "lärobok samhällskunskap"
Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden lärobok samhällskunskap.
6. BEGRÄNSANDE MENINGSERBJUDANDEN : En diskursanalys av hur genus konstrueras i två läroböckeri samhällskunskap för grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Mot bakgrund av de skrivningar i skolans styrdokument som framhåller vikten av att gepojkar och flickor samma förutsättningar och inte begränsas av stereotypa könsroller syftardenna studie till att undersöka hur genus konstrueras i två läroböcker i samhällskunskap förgrundskolans årskurs 7-9. Den huvudsakliga metoden har varit en diskursanalys med endiskursteoretisk ansats. LÄS MER
7. Medborgerlig bildning: En analys av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en undersökning av hur medborgerlig bildning behandlas i läroböcker. I undersökningen analyseras två läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. Läroboksanalysen görs med hjälp av en pedagogisk textanalys med en teoretisk utgångspunkt i skolans medborgerliga bildningsuppdrag. LÄS MER
8. Kvinnor och män i samhällskunskapsboken : - En innehållsanalys av läroböcker i samhällskunskap utifrån jämställdhet och genus
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : In this essay, textbooks in social sciences at secondary school have been studied based on the school's base and assignment. The purpose has been to study how men and women are represented and portrayed and how gender is produced in the textbooks. In addition, I have tried to see if there has any change in recent years and, if so, how it looks. LÄS MER
9. Att lära demokrati - en kvalitativ textanalys av läroböcker i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till ökad förståelse för skolans demokrati- och värdegrundsuppdrag. Frågeställningen behandlar både kunskapssynen och vilken typ av demokrati som framställs i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. Detta för att förtydliga vad som menas med skolans demokratiuppdrag. LÄS MER
10. Den globala miljöproblematiken : En kritisk diskursanalys av läromedel i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker vilka miljödiskurser, sätt att tala om och förstå, miljöproblematik som finns i läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet. Syftet är att undersöka detta och sätta det i relation till läroplanen Lpf94. LÄS MER