Sökning: "lärsituationer"

Visar resultat 11 - 15 av 59 uppsatser innehållade ordet lärsituationer.

  1. 11. Förskollärares uppfattningar av vardagsteknik i undervisningen : En kvalitativ studie i förskolans kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Ståhl Krantz; Jane Ljunggren; [2020]
    Nyckelord :Everyday technology; technology; perception; didactic teaching; exploration; artefact; Vardagsteknik; teknik; uppfattning; didaktisk undervisning; utforskande; artefakt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar om och belysa deras didaktiska val i undervisningen av vardagsteknik samt hur de skapar utforskande lärsituationer i vardagsteknik. Syftet har konkretiserats till tre frågeställningar som ett hjälpmedel för att besvara studiens syfte som genomsyrar hela arbetet. LÄS MER

  2. 12. ”Sedan jag grät” : En kvalitativ studie om andraspråkselevers upplevelse av relationer till lärare på gymnasieskolans yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tomas Nehrer; [2020]
    Nyckelord :Yrkeselever Gymnasieskola Relationer Andraspråkselever Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur andraspråkselever på gymnasieskolans yrkesprogram upplever sina relationer med lärare. Vikten av fungerande relationer mellan elever och lärare i skolan är väl befäst i forskningen, men väldigt lite aktuell forskning finns att tillgå när det gäller hur andrapråkselever uppfattar relationerna. LÄS MER

  3. 13. Bin i undervisningen, varför då?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Dahlberg; Emma Månsson; [2020]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; Undervisning med bin; Bisamhälle; No-undervisning; Erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten syftar till att undersöka hur undervisning om bin och biodling kan möjliggöra lärsituationer inom no-undervisningen med hållbarhetsfokus, genom att undersöka erfarenheter hos pedagoger kring arbetet med bin med fokus på relationer mellan lärare-elev-innehåll. Detta har vi besvarat med följande frågeställning: Vilka relationer utifrån den didaktiska triangeln framkommer då pedagoger resonerar kring undervisning med bin som utgångspunkt? För att kunna formulera vår undersökningsfråga har vi genomfört systematiska sökningar i olika databaser. LÄS MER

  4. 14. Fri lek i förskolan : samband mellan fri lek och undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Charlotta Gustavsson; Eva Winge; [2020]
    Nyckelord :lek; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Lek har alltid haft och har fortfarande en central plats i förskolans verksamhet. I och med den nya läroplanen för förskolan, Lpfö 18, har även begreppet undervisning fått en central plats i verksamheten. LÄS MER

  5. 15. "Jag känner mig mer hemma i dövvärlden även om jag kan prata" : Ungdomars erfarenheter av att byta från en auditivt orienterad till en visuellt orienterad skolmiljö

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sara Andersson; Linn Fröberg; [2020]
    Nyckelord :School placement; school setting; transition; deaf and hard-of-hearing students; identity work; social identity; Skolbyte; skolmiljö; transition; döva elever; hörselnedsättning; identitetsarbete; social identitet;

    Sammanfattning : Varje år byter ett antal elever som är döva eller har hörselnedsättning (D/HN) skolform under pågående grundskoleutbildning. Det har inte funnits en samlad bild av varför bytet sker och hur eleverna upplever omställningen. LÄS MER