Sökning: "lärsituationer"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade ordet lärsituationer.

  1. 16. "Mathematics is everywhere, and you can do so much with it!" : Förskollärares perspektiv på matematik i förskolan, en jämförande studie i Sverige och Spanien 

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lovisa Henriksson; Ida-Mari Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; Matematik; Spanien; Sverige; Undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra hur svenska förskollärare respektive spanska förskollärare beskriver att de undervisar om matematik i förskolan i spontana som planerade aktiviteter. Den teoretiska utgångspunkten för studien är ett sociokulturellt samt ett variationsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 17. Förskollärare som språkutbildare : En studie om förskollärarens roll som språkutbildare i förskolan under planerade pedagogiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Malinda Bengtsson Högman; Manuel Lindqvist; [2019]
    Nyckelord :Preschool; language; language development; preschool teacher; language education; Förskola; språk; språkutbildare; förskollärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to provide knowledge about how preschool teachers use their role as language educators during planned educational activities. Language is a major part of our communication and children's development. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares förhållningssätt till musik : En kvalitativ studie gällandemusikundervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Ericsson; Anton Hjort; [2019]
    Nyckelord :musikundervisning; musik; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Undersökningen har sin grund i relevant forskning, litteratur samt styrdokument för förskolan. Fokusområdet för undersökningen berör förskollärares förhållningssätt gällande musikanvändning i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Känslor och Matematik Ökad medvetenhet och en möjlighet att stärka elevers självbild

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christofer Saedén; [2019]
    Nyckelord :Arbetsminne; känslor; matematikoro; självbild; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Sædén, Christofer (2019). Känslor och matematik - Ökad medvetenhet och en möjlighet att stärka elevers självbild. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 20. Förskollärarens förutsättningar för att kunna bedriva undervisning i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar om begreppet undervisning samt vilka faktorer som påverkar undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriel Halvarsson; Julia Laband; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; kompetens; ramfaktorer; samsyn; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att genom en intervjustudie med sex förskollärare analysera deras tolkningar av undervisning som begrepp och hur de uppfattar vilka yttre faktorer som påverkar undervisningen. Studien genomfördes genom en kvalitativ intervjustudiemetod på kommunala förskolor i mellersta Sverige. LÄS MER