Sökning: "lärsituationer"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade ordet lärsituationer.

  1. 21. En fallstudie av läs- och skrivarbetet i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anneli Bengtsson Sjöström; Kristina Björkholtz; [2018]
    Nyckelord :grundsärskola; individualisering; framgångsfaktorer; lärares förhållningssätt; läs- och skrivundervisning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Abstract Bengtsson Sjöström, Anneli & Björkholtz, Kristina, (2018). En fallstudie av läs- och skrivarbetet i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 22. Normalitet och avvikelse - En normal elev det finns ju inte, alla är så olika

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotta Svensson; Kristin Strand; [2017]
    Nyckelord :individualisering; inkludering; normer; systemteori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Program och kurs: Specialpedagogprogrammet/ Magisteruppsats 15hpNivå: Avancerad nivåTermin/år:Ht 2016Handledare: Bernt GunnarssonExaminator:Lisa HellströmTitel/ Rapportnummer:Normalitet och avvikelseNyckelord:individualisering, inkludering, normer, specialpedagogiska perspektiv, systemteori, ________________________________________________________________Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka hur några lärare resonerar kring normalitet och avvikelse. Syftet var också att undersöka om det finns några skillnader mellan hur några lärare i förskoleklass och lärare i mellanstadiet resonerar kring begreppen, samt att utifrån studiens resultat dra slutsatser rörande specialpedagogens arbete. LÄS MER

  3. 23. Lärares arbete med musikproduktion : En observationsstudie av hur lärare arbetar med musikproduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Kalle Widén; [2017]
    Nyckelord :music production; teaching; video observation; teachers; modes; resources; design theory perspective; musikproduktion; undervisning; videoobservationer; lärare; tecken; resurser; designteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en inblick i hur det går att lära ut och arbeta metodiskt med musikpro- duktion. I bakgrundskapitlet presenteras facklitteratur om området samt tidigare forskning inom musikproduktionsmetodik. LÄS MER

  4. 24. Koncentrationssvårigheter, ADHD och att lära sig läsa och skriva : - Hur skapas gynnsamma lärsituationer?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Andréa Eklund; [2017]
    Nyckelord :ADHD; koncentrationssvårigheter; läs- och skrivinlärning; dyslexi;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur några lärare beskriver att de undervisar i läs- och skrivinlärning för elever med koncentrationssvårigheter eller ADHD. Undersökningen är gjord genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer där jag fick ta del av fem klasslärares och en speciallärares erfarenheter. LÄS MER

  5. 25. Lärplatta som ett medierande verktyg : En studie om barns tillgång till lärplatta i förskola och hem och hur lärplattan, med dess olika användningsområden, kan fungera som en artefakt med syfte att gynna barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Persson; Stefan Andersson; [2017]
    Nyckelord :Lärplatta; samspel; förskola; sociokulturell teori; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ta reda på vilken tillgång barn har till lärplatta i förskolan och hemmet och undersöka vilka användningsområden lärplattan får där. Syftet är även att undersöka vilken betydelse barnens samspel med andra, vid användning av lärplattan, kan ha för deras lärande och utveckling. LÄS MER