Sökning: "lärsituationer"

Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade ordet lärsituationer.

  1. 6. Spontana lärsituationer i förskolan : kopplat till matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Anderson Lagerqvist; Shpresa Bekteshi; [2021]
    Nyckelord :förskolan; matematik; samspel; scaffolding; spontana lärsituationer;

    Sammanfattning : Matematik finns överallt och därför är det viktigt att som pedagog arbeta med matematik i förskolan då det utgör en stor del av barnets kunskapsutveckling. Det framkommer i litteratur att barnet inte alltid uppmärksammar det matematiska i de spontana lärsituationerna och därför måste pedagogen vägleda barnet till ett matematiskt innehåll. LÄS MER

  2. 7. Betydelsen av den fysiska lärmiljön i förskolan : Hur planerar förskollärarna den fysiska miljön?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Sunnegård; Natacha Henriksen; [2021]
    Nyckelord :lärmiljö; fysisk miljö; närvarande pedagog; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärmiljön i förskolan. Lärmiljön består av den sociala, pedagogiska och fysiska miljön, vilket även är faktorer som tas upp i tillgänglighetsmodellen från specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM 2018). Studien tar upp relevant forskning kring ämnet och teori kopplat till lärmiljön. LÄS MER

  3. 8. Hur utvecklar man datalogiskt tänkande? : Villkor för en rolig och enkel introduktion till programmering (år 7-9)

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Erik Nelsson; [2021]
    Nyckelord :Datalogiskt tänkande; blockprogrammering; kognitiv belastningsteori;

    Sammanfattning : Datorer finns överallt i det e-postmoderna samhället och hur man kan förmå dessa tanklösa maskiner att göra som man vill är en tillämpad form av datalogiskt tänkande. Skolsystem världen över försöker få ungdomar att utveckla förmågor som att programmera och använda internet på ett säkert sätt, men det finns i dagsläget mer politisk vilja än vetenskapligt kunnande gällande hur detta bäst genomförs. LÄS MER

  4. 9. Kunskap och omsorg går hand i hand : En kvalitativ studie hur lärare kan skapa möjligheter för lärande i grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Lundberg; Marika Lundgren; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; KoRP; kunskapsutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kritik har riktats mot att grundsärskolan har ett för stort omsorgsfokus i förhållande till kunskapsutveckling i undervisningen. Tidigare forskning har belyst en kunskapslucka i hur undervisningen utformas i grundsärskolan inriktning ämnesområden. LÄS MER

  5. 10. En meningsfull skoldag med goda relationer : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av att arbeta med flickor med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Beatrice Hedman; [2021]
    Nyckelord :ADHD and girls; adjustments in school; children in need of special support; relational pedagogy; special education; ADHD hos flickor; anpassningar i skolan; barn i behov av särskilt stöd; relationell pedagogik; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om klass 1-7 lärares olika uppfattningar om hur man skapar gynnsamma lärsituationer för flickor med ADHD. Studien kommer att undersöka vad lärare har för erfarenheter av flickor med ADHD samt studera vilka uppfattningar lärare har om hur man skapar meningsfulla lärsituationer för flickor med ADHD. LÄS MER