Sökning: "lättläst litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden lättläst litteratur.

  1. 1. Från lättläst till lättläst : En komparativ textanalys av Hjalmar Söderbergs Pälsen och dess (ännu mer) lättlästa version.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Wadsten; [2023]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; texttriangeln; läsbarhet; lättläst litteratur; lix; ovix
;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka hur novellen Pälsen (Söderberg, 1898) och dess bearbetade, lättlästa, version (Söderberg, 2022) språkligt skiljer sig åt. Detta eftersom originalnovellen redan, utifrån flera aspekter, går att beskriva som lättläst. LÄS MER

  2. 2. Lättläst litteratur i svenskundervisningen – är det lätt, egentligen? : En didaktisk analys av originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Elin Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Lättläst; svenskämnet; litteraturläsning; litteraturundervisning; läsarter; demokratiuppdraget; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftade till att undersöka några utvalda skillnader mellan originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer av Jessica Schiefauer samt undersöka vilka läsarter som kunde kopplas till de båda verken. Eftersom lättläst som genre marknadsför sig som en litteraturform för alla var det intressant att se huruvida en lättläst version av ett verk faktiskt verkar passa alla och om den kan likställas med en “vanlig” roman i relation till kursplanen i svenska på grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Lättläst skönlitteratur – en nödvändig anpassning eller en fördummande förenkling? : En studie om högstadielärares förhållande till utveckling av läsförståelse genom lättläst skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2023]
    Nyckelord :Lättläst skönlitteratur; didaktik; läsförståelse; språkutveckling; läslust;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares förhållande till och användning av lättläst skönlitteratur i ämnet Svenska i årskurs 7–9. Studien är genomförd via enkäter på internet, med frågor som innehåller skattningsfrågor och frågor med öppna svar. Svaren i enkäten har analyserats utifrån en abduktiv analysmetod. LÄS MER

  4. 4. Textens förtrollande värld : En didaktisk studie av Låt den rätte komma in och den lättlästa bearbetade versionen Vampyren i Blackeberg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Frida Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Easy-to-read literature; Teaching aid; John Ajvide Lindqvist; Låt den rätte komma in; Vampyren i Blackeberg; Lättläst; Läromedel; John Ajvide Lindqvist; Låt den rätte komma in; Vampyren i Blackeberg;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker relationen mellan lättlästa skönlitterära böcker och originalutgåvor genom en närstudie av John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in och den lättlästa versionen Vampyren i Blackeberg. Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som skiljer sig i handlingen och vilka litterära aspekter som försvinner i en bearbetad lättläst text. LÄS MER

  5. 5. Underbart är kort, eller? Meningslängdens betydelse för läsförståelse hos barn med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Emelie Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Lättläst; meningslängd; läs- och skrivsvårigheter; skönlitteratur för barn; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks meningslängdens betydelse för läsförståelsen hos barn med lässvårigheter. Syftet är att ta reda på om råden om att skriva korta meningar i lättläst skön­litteratur är rimliga eller behöver nyanseras. LÄS MER