Sökning: "likhetstecknet"

Visar resultat 6 - 10 av 89 uppsatser innehållade ordet likhetstecknet.

  1. 6. Undervisning om likhetstecknet för att gynna algebraisk förståelse : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på undervisningen om likhetstecknet för att bidra till algebraisk förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Hägg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; relationell förståelse; algebraisk förståelse; algebra; lågstadiet;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning är förståelsen av likhetstecknet ett kritiskt studieobjekt. Det finns två typer av förståelse av likhetstecknet där den relationella förståelsen i tidig ålder är av stor vikt för att senare utveckla ett algebraiskt tänkande. LÄS MER

  2. 7. Hur uppfattar elever likhetstecknet? : Nyanser av statisk och dynamisk uppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Persson; [2023]
    Nyckelord :Equal sign; students perceptions; mathematics; static; dynamic; likhetstecknet; elevers uppfattningar; matematik; statiskt; dynamiskt;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att bidra med kunskap om elevers förståelse av likhetstecknet. Studien besvarar två frågeställningar: På vilka kvalitativt olika sätt uppfattar elever likhetstecknet? Vilka nyanser av statisk och dynamisk uppfattning av likhetstecknet framträder av elevernas uppfattningar? Datan består av semistrukturerade intervjuer med 14 elever som har genomförts i par. LÄS MER

  3. 8. ”Det är det som är vitsen med likhetstecknet, att det ser lika ut på båda sidor” : En kvalitativ studie om hur lärare framställer likhetstecknets innebörd för elever i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Erika Nordin; [2022]
    Nyckelord :Dynamisk framställning; Grundskolan F-3; Likhetstecken; Matematik; Statiska framställnin;

    Sammanfattning : Att som elev i grundskolan misstolka likhetstecknet är vanligt förekommande i såväl Sverige som andra länder. Många ser det som en symbol som indikerar på att en uträkning ska göras. En förklaring till detta påstås vara att eleverna har tolkat likhetstecknet som dynamisk. LÄS MER

  4. 9. Likhetstecknets framställning i digitalaläromedel : En läromedelsanalys om hur likhetstecknet framställs i tre digitala matematikläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emelie Claesson; [2022]
    Nyckelord :Likhetstecken; digitala läromedel; relationell förståelse;  operationell förståelse;

    Sammanfattning : Det har visat sig att många elever missuppfattar likhetstecknets innebörd, och att de saknar en djupare förståelse för att likhetstecknet symboliserar relationen mellan två uttryck, eller mellan två tal. Tidigare studier har visat att orsaken bakom denna missuppfattning baseras på de kontexter där eleverna möter likhetstecknet. LÄS MER

  5. 10. Är det en likhet eller inte? : En läromedelsanalys i grundskolans tidiga år med fokus på likhetstecknet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Sofie Brännlund; [2022]
    Nyckelord :Ekvationstyper; matematik; operationell- och relationell förståelse;

    Sammanfattning : Likhetstecknet är ett grundläggande begrepp inom matematiken. I denna studie är två  olika elevböcker inom matematik analyserat, Mera favorit matematik och Livet i Mattelandet. Syftet med studien var att analysera hur likhetstecknet introduceras samt hur de olika elevböckerna i fortsättningen behandlar likhetstecknet. LÄS MER