Sökning: "litteratur kulturarv perspektiv"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden litteratur kulturarv perspektiv.

  1. 6. Historia 1a1 i det mångkulturella klassrummet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Björn Österberg; [2014]
    Nyckelord :Historiemedvetande; dubbelt kulturarv; Läroplanen för gymnasiegemensamma ämnen 2011; boken om mig; Patterns of Change Model;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att utreda huruvida historiemedvetandet hos elever med ett dubbelt kulturarv från Sverige och ett arabisktalande land kan inkluderas i historiegymnasiekursen 1a1. Med hjälp av relevant litteratur och utifrån problemformuleringen: ”Hur kan pedagogen lära känna elevens historiemedvetande?” har jag utarbetat intervjufrågor som avser till ett ta fram exempel på dessa elevers historiemedvetande. LÄS MER

  2. 7. Den mångfunktionella skogen – förutsättningar och möjligheter

    Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Mona Falck; [2012]
    Nyckelord :skog; skogslandskap; planering; landskapsplanering; brukarmedverkan; skogsbruk; mångbruk; hållbar utveckling; landsbygdsutveckling;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från författarens intresse för en hållbar landsbygdsplanering. Ämnet har avgränsats till skogslandskapet, då detta utgör en betydande del av den svenska landsbygden. LÄS MER

  3. 8. Att ta hand om en miljon kulturarv : Om kulturmiljövården som utvecklingsfaktor i miljonprogramsförorten

    Master-uppsats, Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Emil Bergstén; [2012]
    Nyckelord :Kulturmiljövård; Miljonprogrammet; Förort; Gentrifiering; Kulturarv; Modernism;

    Sammanfattning : Miljonprogramsförorten omtalas ständigt som en problematisk miljö. Under de senaste åren har den däremot börjat uppmärksammas som ett kulturarv och olika aktörer har börjat bedriva kulturmiljövård. Men att behandla miljonprogramsförorten som ett kulturarv förväntas ha konsekvenser. LÄS MER

  4. 9. En (o)balans av berättelser : En kvantitativ studie om mångkulturell litteraturundervisning i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Hasibe Rexhepi; [2011]
    Nyckelord :culture; heritage; cultural diversity; multiculturalism; school subject Swedish; literature; canon; kultur; kulturarv; kulturell mångfald; mångkultur; skolämnet svenska; litteratur; kanon;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine what literary heritage teachers communicate in the school subject Swedish at upper secondary school. The overall research question for this work is: Which authors and/or works are mentioned by the teachers in the school subject Swedish at upper secondary school? How well do these authors and/or works answer towards a multicultural perspective? Which factors affect teachers´ selections of texts? Based on this purpose and these research questions, the aim is to answer the didactic question of what. LÄS MER

  5. 10. En postmodern litteraturdidaktik? : En undersökning av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas och dess litterära ekon i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Gustav Borsgård; [2011]
    Nyckelord :Hjalmar Söderberg; Doktor Glas; postmodernism; didaktik;

    Sammanfattning : Hjalmar Söderberg är en svensk författare vars verk i allra högsta grad lever kvar i våra dagar, vilket visar sig i de mångtaliga omtolkningar på hans romaner som uppkommit under 2000-talet. Med detta arbete vill jag dels analysera Hjalmar Söderbergs mest uppmärksammande roman Doktor Glas (1905), dels utveckla en didaktisering av de sentida pastischer som sprungit ur verket och belysa pastischernas postmoderna tendenser. LÄS MER