Sökning: "litteratur kulturarv perspektiv"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden litteratur kulturarv perspektiv.
11. Skall mellan dessa höga hus en dag stiga en sång? : Om DIVE-analysen och rekordårens miljöer som kulturarv
Kandidat-uppsats, Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att diskutera om rekordårens bebyggelse kan med hjälp av en DIVE-analys betraktas som en del av kulturarvet. En kvalitativ metod har använts där observationer och historisk såväl som samtida litteratur varit grunden till empirin. Detta i enlighet med DIVE som undersökningsmetod. LÄS MER
12. Hållbar destinationsutveckling : En fallstudie av Ürgüp, Turkiet
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, teknik och designSammanfattning : This bachelor thesis concerns a region in central Turkey – Cappadocia - and its need of a sustainable tourism development. A town called Ürgüp is located in the centre of this region, which mainly consist of a rich geographic, cultural and historic access. LÄS MER
13. Brist på mångfald - om arbetet med mångfaldens värden i en kulturellt homogen skola
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SammanfattningDenna uppsats syfte är att belysa den problematik som kan tänkas uppstå i en kulturellthomogen skolmiljö, vad det gäller arbetet med de "värden som ligger i en kulturell mångfald"som Lpo 94 normerar som något eftersträvansvärt. Vi har förhållit oss till hur utbildningenriskerar reproducera samhällets rådande normer och värden. LÄS MER
14. Att tolka uppdraget : Sex svensklärares syn på kulturarv och kulturell mångfald
Magister-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Denna kvalitativa studie bygger på intervjuer med sex svensklärare vid tre olika gymnasieskolor. Genom att göra parintervjuer med lärarna har jag undersökt hur de tolkar skrivningarna om kulturarv och kulturell mångfald i läroplanen, Lpf94. Jag har även frågat hur de anser att deras undervisning påverkas av dessa ord i läroplanen. LÄS MER
15. Att välja och välja bort litteraturundervisningen på gymnasiet sett som inkludering och exkludering
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Under 006 fördes ett stort antal språk- och kanondebatter i flera svenska medier. Detta tillsammans med dagensmångkulturella samhälle och skola återaktualiserar diskussionen om kanon i allra högsta grad. Syftet medexamensarbetet är att undersöka verksamma svensklärares inställning till litteratur och kanon. LÄS MER