Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bruka eller bevara : Att använda sig avmuseisamlingar för att trygga ett immateriellt kulturarv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Idun Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats var att undersöka huruvida Färgargårdssamlingen på Norrköpings stadsmuseum används och tillgängliggörs av museet samt om och hur samlingen brukas av olika intressegrupper. Undersökningens utgångspunkt var två receptböcker för växtfärgning. LÄS MER

  2. 2. Levandegör lyrikens lidanden : Lyrikens läsarter och urval i läroböcker för svenska 1 på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Stefan Holmström; [2022]
    Nyckelord :läromedelsanalys; lärobok; svenskämnet; gymnasiet; poesi; lyrik;

    Sammanfattning : Denna studie har koncentrerats på läromedelsanalys av fyra läroböcker för svenska 1 på gymnasiet. Syftet har varit att undersöka hur urvalet av lyriken ser ut i läro-böckerna i förhållande till det centrala innehållet och kunskapskraven för svenska 1, och vilka läsarter som framträder i uppgiftskonstruktionen. LÄS MER

  3. 3. Great Zimbabwe as Illustrated : A Discourse Analysis of Today's Representation of the Monument

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Frida Furberg Burén; [2020]
    Nyckelord :Great Zimbabwe; Heritage Discourse; Terminology; Colonial Narratives; Romanticism;

    Sammanfattning : This study investigates the current discourses of Great Zimbabwe by analysing traces of colonial terminology within present-day literary illustrations. The aim is to identify western ideas and perspectives still dominant within the discourses and explore its implications. LÄS MER

  4. 4. Lärares tankar om skönlitteratur i svenskundervisningen: legitimeringar, ämneskonstruktioner och kanonlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriella Hahn; Munira Warsame; [2020]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; kanon; kulturell identitet; legitimering; skönlitteratur; svenskämnet; ämneskonstruktioner.;

    Sammanfattning : Att välja skönlitterära texter är en utmaning som alla svensklärare i landet tampas med. Syftet med vår undersökning är att utveckla kunskap om hur svensklärare resonerar kring sina val av skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 5. "En bra barnbok läser man på tio minuter" : om litteraturarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Önnerfjord; [2015]
    Nyckelord :Textmiljö; redskap; språk; litteraturläsning; förskola; literacy; multimodalitet; digitala verktyg; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att övergripande belysa litteraturarbetet i förskolan. Undersökningen placerar sig inom det forskningsfält som intresserar sig för barns literacy som social praktik och kulturellt meningsskapande och utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och språkutveckling. LÄS MER