Sökning: "människa teknik interaktion"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden människa teknik interaktion.

  1. 1. Multi-Parameter Modelling of Surface Electromyography Data

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknik

    Författare :Ahmad Alosta; Josef Djärf; [2024]
    Nyckelord :Surface electromyography; modelling; Python; sEMG; decomposition; neuroengineering; motor unit; muscle; simulation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Ytelektromyografi (sEMG) mäter skelettmuskelfunktionen genom att registrera muskelaktivitet från hudens yta. Tekniken kan användas för att diagnostisera neuromuskulära sjukdomar och som ett hjälpmedel vid rehabilitering, biomedicinsk forskning och för interaktion mellan människa och dator. LÄS MER

  2. 2. Visualisation for Informed Decision-Making in Industry 4.0 : Affordances and limitations of incorporating contextual knowledge management and visualisation into a downtime management tool

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kimberly Truc Quynh Nguyen; [2023]
    Nyckelord :Contextual Knowledge Management; Knowledge Visualisation; Human-Computer Interaction; Kontextuell kunskapshantering; Kunskapsvisualisering; Människa-Data Interaktion;

    Sammanfattning : The main objective of Industry 4.0 (I4.0) is to advance and ensure better manufacturing efficiency, productivity, and flexibility through the smart use of emergent technologies to enable the development of digital tools to visualise crucial information regarding factory events, products, and processes. LÄS MER

  3. 3. Djurunderstödda insatser och återhämtning : Samspelet mellan människa och djur

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Diana Svenn; Emelie Tholin; [2023]
    Nyckelord :Health promotion; Animal-assisted interventions; recovery; public health; stress; qualitative; Hälsopromotion; djurunderstödda insatser; stress; folkhälsa; återhämtning; kvalitativ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka yrkesverksammas upplevelser av hur samspelet mellan människor och djur bidrar till återhämtning inom djurunderstödda insatser. Bakgrunden fokuserar på återhämtning var det hälsopromotiva perspektivet lyfts fram och användas som en riktning för att ge hälsopromotiva redskap. LÄS MER

  4. 4. Human-Machine Interaction within Teleoperation of Autonomous Vehicles : Designing Remote Operation from A User Experience Perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Agnes Henriksson; Josefine Rehnmark; [2023]
    Nyckelord :Autonomy; Remote operation; User Experience; Interaction Design; Telepresence; Situation Awareness; Safety; Trucks; Construction equipment; Autonomi; Fjärrstyrning; Användarupplevelse; Interaktionsdesign; Telenärvaro; Situationsmedvetenhet; Säkerhet; Lastbilar; Maskiner;

    Sammanfattning : The automotive industry has seen an uprise in autonomous vehicles that will change the operators’ work environment. Volvo Autonomous Solutions aims to create a seamless user experience with environmentally and socially sustainable solutions. LÄS MER

  5. 5. An Evaluative Study on the Impact of Immersion and Presence for Flight Simulators in XR

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Robin Dahlkvist; [2023]
    Nyckelord :Extended reality; Mixed reality; Immersion; Presence; Simulator sickness; Extended reality; Mixed reality; Immersion; Närvaro; Simulatorsjuka;

    Sammanfattning : Flight simulators are a central training method for pilots and with the advances of human-computer interaction, new cutting-edge technology introduces a new type of simulator using extended reality (XR). XR is an umbrella term for many representative forms of realities, where physical reality (PR) and virtual reality (VR) are the endpoints of this spectrum, and any reality in between can be seen as mixed reality (MR). LÄS MER