Sökning: "maskulina värderingar"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden maskulina värderingar.

  1. 6. Läromedelsanalys i svenska som andraspråk : Med fokus på förekomst, framställning och jämställdhet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christian Halsöy; [2020]
    Nyckelord :genus; kön; framställning; förekomst; feminint; maskulint; jämställdhet; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Inledning I skolan spenderar elever en stor mängd lektionstid med att arbeta med olika läroböcker. Det är just därför läroböcker behöver analyseras, för att ta reda på vad för värderingar och könsnormer som de förmedlar till svenska elever. LÄS MER

  2. 7. Vägen mot jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Therese Gullberg; Louise Luukkonen; [2020]
    Nyckelord :byggbranschen; jämställdhet; jämställdhetsarbete; könsstruktur; kultur; könssegregation;

    Sammanfattning : De fördelar som en mer jämställd arbetsmarknad för med sig har börjat uppmärksammats, kvinnors tillträde till arbeten har ökat generellt, men i vissa branscher finns det fortfarande en tydlig begränsning som motar kvinnors inträde. Byggbranschen är ett exempel på en sådan bransch som inte är inbjudande för kvinnor eftersom den fortfarande är starkt mansdominerad, där normer och värderingar än idag är väldigt maskulina. LÄS MER

  3. 8. Genus, estetik & gränssnitt : En empirisk studie om hur användarupplevelse påverkas genom genuskodning av gränssnitt.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ellen Connysson; Marcus Jarlevid; [2020]
    Nyckelord :Colouration; gender norms; gender stereotypes; UX; HCI; Färgsättning; genusnormer; genusstereotyper; UX; HCI;

    Sammanfattning : HCI och interaktionsdesign är starkt kopplade till användarupplevelse (UX), som innebär att fokusera på användarupplevelse och att prioritera mänskliga värderingar, samt etiska och politiska ideal som ofta är närvarande inom HCI.  Studiens syfte har varit att undersöka om genusstereotypisk design samspelar med hur människor av genuset man eller kvinna upplever den, samt att undersöka normativa genusstereotyper som påverkar hur gränssnitt designas beroende på om dess målgrupp är män eller kvinnor. LÄS MER

  4. 9. Genus och styrning - En studie som undersöker hur genus tar sig uttryck i styrningen inom mans- och kvinnodominerade företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cecilia Lans Norrby; Hedda Danielsson Jonsson; [2018-02-08]
    Nyckelord :Management control systems; genus; feminina värderingar; maskulina värderingar; ekonomistyrning; sociala konstruktioner; företagskultur; organisationsstrukturer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur genus tar sig i uttryck i styrningen inom mans- och kvinnodominerade företag. Sammantaget undersöks områdena värderingar, mål, ledarskap och hållbarhet. LÄS MER

  5. 10. "Där livet händer" : En kvalitativ innehållsanalys av IKEAs reklamfilmer ”Där livet händer” ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Iliriana Maqedonci; Maria Svedenman; [2018]
    Nyckelord :Stereotyper; genus; familjestruktur; narrativ; IKEA; Goffman;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på hur olika könsroller och familjestrukturer representeras i reklamfilmer ur IKEAs kampanj Där livet händer. Studien syftar även till att undersöka om innehållet i reklamfilmerna bryter eller förstärker de normer som finns i samhället. Specifikt studeras innehållet ur fyra reklamfilmer från deras kampanj. LÄS MER