Sökning: "maskulina värderingar"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden maskulina värderingar.
11. ”Den yttersta garanten för demokrati, fred och frihet!” : en narrativanalys med fokus på Försvarsmaktens rådande självbild angående deras internationella respektive nationella roll
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Sverige och Sveriges Försvarsmakt har en lång tradition av att delta i internationella insatser. En tradition som i regel motiverats utifrån en idé om Sverige som ett fredligt, neutralt, och demokratiskt land. Vilket därmed anses göra Sverige till ett land med en unikt internationell position, som en moralisk stormakt. LÄS MER
12. En bild av det polska rättsväsendet i litteraturen ur ett symbolperspektiv : Från vodka till fika
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Slaviska språkSammanfattning : Studien undersöker hur maskulinitet-femininitet ur ett organisatoriskt perspektiv, med fokus på det polska rättsväsendet, kommer till uttryck i en jämförelse mellan två skönlitterära verk, av Marek Nowakowski (1984) respektive Zygmunt Miłoszewski (2011). Särskilt undersöks om det föreligger en rörelse mot en ökad grad av femininitet i det narrativa. LÄS MER
13. En jämförande analys av maskulint språk förekommande inom könsideal. Analys av manligt språk i dramat Freeter, Ie o Kau
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Hur man som kvinna eller man ska agera är något som funnits med oss sedan barnsben. Men i Japan har man i högre grad än i exempelvis Sverige inte bara lärt sin barn hur de bör agera utan även hur de bör tala. Japan har genusorienterat språk känt som dansei-go och josei-go vilket betyder manligt och kvinnligt språk. LÄS MER
14. Unga homosexuella mäns maskulinitet och avkriminalisering : En problematisering av unga homosexuella mäns maskulinitet åren 1933-1944 genom kvalitativ textanalys av statliga dokument
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Undersökningens syfte är att undersöka och jämföra hur staten har betraktat den manliga homosexualiteten i relation till den rådande maskulina hegemonin under tidsperioden 1933-1944. Det kommer ske genom att framhäva de homosexuella männens karaktärstecken, d.v.s. LÄS MER
15. Stereotypisering av kvinnan i ölreklam
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Framställandet av kön i reklam är ett komplext och omdiskuterat ämne inom kommunikationsforskningen. Denna studie ämnar analysera hur kvinnan framställs i TV-reklam för en traditionellt manlig produkt. LÄS MER