Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Konsekvenser av destruktiva maskulinitetsnormer inom kvinno- och mansjourens verksamheter : En studie baserad på framställningar av personal på kvinno- och mansjourens verksamheter riktade till våldsutsatta kvinnor och män

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elina Björk; Alexandra da Silva Lindow; [2023]
    Nyckelord :Destruktivitet; kvinnojour; mansjour; maskulinitetsnormer; våld i nära relation;

    Sammanfattning : Rådande destruktiva maskulinitetsnormers påverkan synliggörs i frågan om våld i nära relationer. Kvinnor och män som fallit offer för våld i nära relationer tas emot på olika sätt och insatser för stöd och hjälp som erbjuds skiljer sig markant beroende på om den utsatta är kvinna eller man. LÄS MER

  2. 2. Vad skapar CS:GO-proffset “TACO” för maskulint avtryck på sociala medier?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Lenninger Sundberg; [2021]
    Nyckelord :esport; sport; computer games; video games; maskulinitet; Connell; CS:GO; Raewyn Connell;

    Sammanfattning : I denna uppsatsen undersöks det hur den 26 åriga esports-proffset Epitácio "TACO" de Melo representeras på den egna- samt esportsföretaget Godsents Instagram. Analysen har gjorts utifrån Raewyn Connells maskulinitetsperspektiv och vad det kan tänkas göra för avstamp på följarna. LÄS MER

  3. 3. UEFAs stolpträff i varumärkeskommunikationen - En kvalitativ analys av könsinkluderande omprofilering i digital varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Björn Kristjansson; Oscar Mellbourn; [2021]
    Nyckelord :varumärkeskommunikation; varumärkesstrategi; genus; feministisk teori; idrott; ingroup; outgroup; socialsemiotik; UEFA; Social Sciences;

    Sammanfattning : A dynamic society with shifting ideals puts pressure on organisations to continuously change. Brands with strong associations of conservative values therefore find themselves in a paradoxical situation with public demand for a change in core values and organisational segments previously associated with success. LÄS MER

  4. 4. Vilka könsnormer styr gymnastiken? : En kvalitativ studie om finländska högstadieelevers upplevelser av könsnormer och jämställdhet i skolämnet gymnastik

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mandi Appelberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka och beskriva vilka könsnormer som framkommer i gymnastiken enligt finländska högstadieelever. Syftet var också att undersöka och tolka elevers upplevelser av jämställdhet i skolämnet gymnastik. LÄS MER

  5. 5. Utifrån vilka normer utformar vi vårt transportsystem? : Jämställdhetens betydelse för beslut om hållbar transport i kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Hanna Malm; [2020]
    Nyckelord :Jämställdhet; Hållbar transport; Beslutsfattande;

    Sammanfattning : Det transportsystem vi har idag är till stor del uppbyggt kring bilen, vilket har blivit problematiskt av miljömässiga skäl. Men även ur bland annat jämställdhetssynpunkt, främst eftersom män kör och äger bil i större utsträckning. LÄS MER