Sökning: "medelstora klädföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden medelstora klädföretag.

  1. 1. Riskers inverkan på små och medelstora klädföretag : En kvalitativ studie om hur varumärkesägande klädföretag påverkas och hanterar risker i internationella försörjningskedjor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Wilma Johansson; Sara Stålnacke; [2023]
    Nyckelord :supply chain management; risk; global risk; supply chain risk management; risk management; global supply chains; outsourcing; SME; fashion industry; clothing industry;

    Sammanfattning : Risker och oförutsägbara händelser är ett högst aktuellt ämne i dagens värld. Beslutsfattare och företag världen över behöver reagera och agera på olika kriser inom ekonomi, miljö, energi och transport eftersom riskerna i sin tur skapar utmaningar och störningar på internationella försörjningskedjor. LÄS MER

  2. 2. Medelstora företags reaktion på coronapandemin : En kvalitativ studie om hur aktörer inom klädbranschen har reagerat på covid-19 och hur de anpassar sina strategier under pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Benjamin Pepelar; Ivan Yatsyshyn; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemi; strategisk planering; strategisk process; kris;

    Sammanfattning : Världen befinner sig i nuläget i en svår pandemikris och majoriteten av Sveriges företag har drabbats hårt ekonomiskt av pandemins spår. Det finns inte tillräcklig forskning om medelstora företag i klädbranschen förändrar strategier under krissituationer och hur de gör det. LÄS MER

  3. 3. "Idag behöver du vara hållbar för att vara konkurrenskraftig"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Ebba Blomberg; William Axel Julius Knape; [2020]
    Nyckelord :hållbarhet; klädindustri; SME; konkurrens; konkurrenskraft; Social Sciences;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en utav världens största och mest resurskrävande industrier, och den ger upphov till ett stort avtryck på både miljö och samhälle. Pressen på att agera hållbart ökar kraftigt, vilket ställer företagen inför stora utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Varumärkesutveckling i nystartade klädföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Fredrik Andersson; Rasmus Hvorslev Billeschou; [2016]
    Nyckelord :SMF; Varumärke; Varumärkesutveckling; Varumärkesutvecklande aktiviteter; Entreprenören; Nystartade klädvarumärken;

    Sammanfattning : I mikroföretag samt små- och medelstora företag (SMF) är varumärkesutveckling en avgörande faktor när det kommer till om företaget kommer att lyckas etablera sig på marknaden eller inte. Till skillnad från större organisationer måste SMF, på grund av deras begränsade resurser, tackla arbetet med varumärkesutveckling med ett betydligt större fokus och effektivitet. LÄS MER

  5. 5. tricket att vara social : Små och medelstora klädföretags arbete med sociala medier

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Paul Hanborg; [2013]
    Nyckelord :Sociala medier; Facebook; Instagram; Twitter; Kommunikation med kunden; omdirigering av kunden.;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur små och medelstora klädföretag med försäljning från fysiska butiker som kärnverksamhet kan arbeta med de sociala medierna för att få sin marknadsföring att nå ut till kunden på bästa möjliga sätt och se om det finns några mönster när det kommer till planeringen före, under och efter arbetet. Till detta syfte har jag arbetat mot tre frågor:  Hur når ett företag ut till kunden på bästa sätt på de sociala medierna?  Hur uppmärksammas företaget av kunden på bästa möjliga sätt?  Utvärderas resultatet av de aktiviteter som sker på de sociala medierna? Metod För att komma mer på djupet inom ämnet har jag valt att anta en kvalitativ forskningsmetod som kommit att anta en abduktiv ansats. LÄS MER