Sökning: "mobilspel"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade ordet mobilspel.

  1. 1. Från plånbok till spelglädje En kvalitativ studie om mikrotransaktioners påverkan på kundvärdet i spel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lukas Bolin; Samuel Johansson; [2023-08-25]
    Nyckelord :microtransaction; customer value; loot box; battle pass; skins;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mikrotransaktioner är en form av betalning där man erhåller en virtuell vara eller tjänst till låga kostnader. Den negativa effekten av mikrotransaktioner som ofta porträtteras av media är ett problem och spelutvecklare står därför inför en utmaning att forma spel som tilltalar alla typer av spelare, både de som är för och emot mikrotransaktioner. LÄS MER

  2. 2. Deep Reinforcement Learning in Games Based on Extracted Features

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emilia Sjögren; Erika Weidenhaijn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : FlappyBird is a popular mobile game that captured many people's attention because itwas easy to understand but difficult to perform --- players were often right on the edge ofsucceeding, which led to a strong desire to play again. The purpose of this project is to investigatethe possibility of using a neural network trained with reinforcement learning to play the game usingextracted features rather than raw images. LÄS MER

  3. 3. Dark Patterns : Den sura sidan av Candy Crush Saga

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tilde Fredell; Matilda Haneling; [2023]
    Nyckelord :dark patterns; deceptive patterns; Candy Crush Saga; casual games; mobilspel; användargränssnitt;

    Sammanfattning : Many mobile games use a user interface designed to get their players to spend more time, money or social engagement within their application. This is done by deliberately misleading or otherwise confusing the user by, for example, making the player lose track of time when playing or by giving rewards to players who spend money or invite their friends into the game. LÄS MER

  4. 4. Consumer perspectives towards monetization and its impact on AAA game designs

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Jubril Ahmadu; [2023]
    Nyckelord :Monetization; microtransactions; consumer; consumer market; game design; video games;

    Sammanfattning : Monetization is now a fundamental aspect of video game creation and currently, all developers are trying to utilize it in the various designs of their games. Contemplating the monetized aspect of video games, this research has seen a gap in the studies pertaining to monetization from the perspective of the consumers, who are also the gamers and the buyers of these monetization designs. LÄS MER

  5. 5. Stimma lugnt : Ångestreducering via spel för kvinnor med autism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Deborah Carlander; [2022]
    Nyckelord :Dataspel; mobilspel; KBT; autism; kvinnor; ångest;

    Sammanfattning : Denna studie har haft i syfte att besvara forskningsfrågan: - På vilket sätt kan mekaniker baserade på kognitiv beteendeterapi användas i ett spel för att reducera ångest hos kvinnor med högfungerande autism? Utifrån tidigare forskning och tillsammans med en legitimerad psykolog har det därefter skapats en artefakt i form av ett spel som använder sig av mekaniker skapade med verktyg från den kognitiva beteendeterapin. Sex deltagare från studiens demografi har därefter fått spela spelet vid behov under en veckas tid. LÄS MER