Sökning: "modersmål i grundskola"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden modersmål i grundskola.

  1. 11. Läxstöd, skillnader och samband : En studie om läxstöd och hur detta samvarierar med socioekonomisk bakgrund, språk samt kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Forsman; Angelica Kucera; [2017]
    Nyckelord :homework; läxor; läxstöd; socioekonomisk bakgrund; utbildningskapital; habitus; grundskola; likvärdig skola; kön; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien Läxstöd, skillnader och samband - en studie om läxstöd och hur detta samvarierar med socioekonomisk bakgrund, språk samt kön var att undersöka hur vårdnadshavares utbildningsnivå, språk samt kön eventuellt samspelar med läxstödet de ger sina barn när de går i årskurs 1-3. Studien bygger på enkäter av både kvantitativ och kvalitativ form. LÄS MER

  2. 12. Praktisk matematik som ett stöd för andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Hermansson; Alexandra Borgström; [2017]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Grundskola; Laborativt material; Matematikundervisning; Mellanstadiet; Praktisk matematik; Språkets betydelse; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : På Migrationsverkets hemsida går det att avläsa hur statistiken talar för en kraftig ökning av flyktingar till Sverige (Migrationsverket 2015). För skolans del innebär flyktingtillströmmen att antalet elever som inte har svenska som modersmål ökar i skolorna, vilket ställer högre krav på att lärare idag ska kunna stötta dessa elever. LÄS MER

  3. 13. Nyanlända svensklärande : En fenomenografisk studie över lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Holm Sara; [2017]
    Nyckelord :fenomenografi; nyanlända; svenska som andraspråk; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie var att undersöka ett antal lärares uppfattningar om vilka faktorer som påverkar nyanlända elevers utvecklande av det svenska språket. Frågeställningarna var: Vilka faktorer uttrycker lärarna påverkar de nyanlända elevernas utveckling av det svenska språket? Vilka framgångsfaktorer i svensklärandet hos nyanlända elever uttrycker lärarna? Vad uttrycker lärarna försvårar svensklärandet hos nyanlända elever? Upplever lärarna att dessa faktorer går att påverka?   Metoden som användes var kvalitativa intervjuer med sju lärare från olika skolor och med olika typer av läraruppdrag. LÄS MER

  4. 14. Jaha, och hur var det här då? En litteraturstudie över forskning och styrdokument i fråga om nyanländas lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotfi Heuman; [2016]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; nyanlända elever; styrdokument; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de styrdokument som reglerar svensk grundskola och som reviderats från och med 1 januari 2016, förhåller sig till forskningen runt nyanlända elevers lärande. Jag har genomfört detta i form av en textanalys där de delar av skollag, allmänna råd och kartläggningsmaterial som rör nyanlända elever analyserats. LÄS MER

  5. 15. Språkval i grundskolan - ett ämne för specialpedagogik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christin Hanstad Simonsson; [2015-11-28]
    Nyckelord :Moderna språk; språkval; extra anpassning; särskilt stöd och differentiering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie ämnar belysa problematiken kring språkvalen/moderna språk ur ett generellt och ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån rektorers synvinkel. Studien tar sin utgångspunkt i hur fyra skolor inom samma kommun organiserar ämnet språkval/moderna språk och hur deras rektorer uppfattar ämnet språkval. LÄS MER