Sökning: "modersmål i grundskola"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden modersmål i grundskola.
21. ”Jag tror att vi blir bättre på skrivning.” Genrepedagogik och Utbildning i svenska för invandrare
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den här uppsatsen behandlar genrepedagogik och Utbildning i svenska för invandrare. Bakgrunden är att det inom många skolformer behövs en mer utvecklad skrivpedagogik, eftersom många elever, oftast de som inte har svenska som modersmål, inte når de skriftliga målen i skolan. LÄS MER
22. ”På vilket sätt är bild ett jagstärkande och ett stimulerande bidrag i förskolan, skolan och på fritidshem?”
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Genom denna studie vill vi ta reda på bildens potential i förskola, grundskola och fritidshem. På vilket sätt kan bilden främja både barns tänkande och språk? Vi tror att det är lika viktigt att stärka barns identitet som det är att höja elevers färdighets- och kunskapsnivåer. LÄS MER
23. Att arbeta med andraspråkselever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vi har valt att undersöka hur utvalda lärare går till väga inom sin undervisning för att utveckla elevernas språkliga medvetenhet. Syftet med vårt arbete är framför allt att vi vill visa utvecklande och bra undervisningsmöjligheter. LÄS MER
24. Vi "speakar Svengelska". Engelskans inflytande på inlärning av svenska/svenska som andraspråk i en engelskspråkig grundskola
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna undersökning är att kartlägga en del av engelskans påverkan på skriftligt uttryck i svenska språket hos elever på en engelskspråkig skola i svensk miljö, The English School (ESG) i Göteborg. Teori: Undersökningen avser att belysa en specifik språklig inlärningssituation. LÄS MER
25. "Ja, på samma sätt som jag gör med alla andra" : En studie om hur förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år uppfattar barns flerspråkighet
M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år uppfattar barns flerspråkighet. Frågeställningarna är: - Hur förhåller sig förskollärare och tidigarelärare till barns flerspråkighet? - Vad får barns flerspråkighet för betydelse i verksamheten? Vi har utgått från en fenomenografisk ansats som intresserar sig för hur människor uppfattar fenomen och företeelser i sin omvärld – ett så kallat andra ordningens perspektiv. LÄS MER