Sökning: "multilingual activities"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden multilingual activities.

  1. 1. Icke-verbal kommunikation i flerspråkiga utbildningsverksamheter för yngre barn : Ur en specialpedagogs och en logopeds synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Palmgren; Emilia Thornblad; [2023]
    Nyckelord :Non-verbal communication; conscious non-verbal communication; younger children; multilingual activities; speech therapist; special education teacher; pragmatism; Icke-verbal kommunikation; medveten icke-verbal kommunikation; yngre barn; flerspråkiga verksamheter; logoped; specialpedagog; pragmatism;

    Sammanfattning : Icke-verbal kommunikation är ett viktigt komplement till det verbala språket, inte främst i utbildningsverksamheter med yngre barn. Syftet med studien är att undersöka en logopeds och en specialpedagogs syn på hur och om icke-verbal kommunikation används medvetet som ett pedagogiskt verktyg i flerspråkiga verksamheter för yngre barn och varför det används. LÄS MER

  2. 2. Skrivundervisning för flerspråkiga elever : En intervjustudie om svensklärares beskrivningar av sin skrivundervisning för flerspråkiga elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :writing teaching; multilingual; working methods; activities; grade 4-6; Swedish subject; skrivundervisning; flerspråkighet; arbetssätt; aktiviteter; årskurs 4-6; svenskämnet;

    Sammanfattning : Tillgången till studiehandledning på elevers modersmål är begränsad i skolans verksamhet,vilket ställer krav på lärares undervisning av flerspråkiga elever att tillgodose deras förutsättningar och behov för att utvecklas. I denna kvalitativa intervjustudie är syftet att undersöka svensklärares beskrivningar av sin skrivundervisning för flerspråkiga elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning och flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emily Johannesson; Claudia Gerasovska; [2023]
    Nyckelord :bilingualism; mathematics; multilingualism; multilingual students; problem-solving.;

    Sammanfattning : The aim of the study was to explore the unique needs and strengths of multilingual students when learning math and problem-solving and how the teacher should create the education with problem-solving for multilingual students. The result is based on these two questions that were developed in relation with the purpose. LÄS MER

  4. 4. Translanguaging in Swedish ELT in upper-secondary school : A study of students' self-reported use and perceptions of translanguaging

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Salma Yousef; [2023]
    Nyckelord :Translanguaging; ELT classroom; background languages other than Swedish; upper- secondary school.;

    Sammanfattning : The use of translanguaging in ELT classrooms can have significant benefits for multilingual students. This study investigates how students with background languages other than Swedish perceive the use of translanguaging in ELT classes. LÄS MER

  5. 5. A SYSTEMATIC MAPPING STUDY ON ONLINE MODEL-BASED TESTING

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Blerta Vuthaj; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: Testing is an integral component of the software development process. It demands both time and resources. Model-based testing (MBT) is a testing strategy that automates the testing process and generates test cases using formal models. LÄS MER