Sökning: "nationella prov i svenska c"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden nationella prov i svenska c.
1. Ett akademiskt språkbruk : En jämförande studie av elevers produktiva akademiska ordförråd i kurserna svenska 3 och svenska som andraspråk 3 på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Idag förväntas gymnasieelever utveckla färdigheter i att skriva akademiska texter och använda ett akademiskt språkbruk. Tidigare forskning har undersökt elevtexter i kursen svenska 3 (SVE), men inte kursen svenska som andraspråk 3 (SVA). LÄS MER
2. Samband mellan betyg och språkliga variabler i nationella prov i svenska som andraspråk : En studie av elevtexter från nationella prov i svenska som andraspråk för gymnasiets årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om det finns samband mellan betyg och språklig behärskning och skriftspråklig nivå för gymnasieelevers nationella prov i svenska som andraspråk 3. Analysen genomfördes genom att studera de utvalda texternas korrekthet, komplexitet och idiomatiskhet, där korrekthet definierades genom processbarhetsteorins nivå 4 och 5, komplexitet genom fundamentslängd och nominaliseringar och slutligen idiomatiskhet genom flerordsuttryck och partikelverb. LÄS MER
3. Musikundervisningens inverkan på mellanstadieelevers inferensläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I vår studie undersöker vi om musikundervisning, utöver skolans, har en inverkan på elevernas inferensläsning. För att besvara våra frågor har vi utgått från ett läsförståelsetest och en enkät. Läsförståelsetestet är Skolverkets nationella prov i ämnet svenska från 2012, del B och C. LÄS MER
4. Måste 15-åringar kunna skriva krönikor? : Förekomsten av genreord, och deras betydelse, i nationella prov i svenska och svenska som andraspråk 1985-2014
M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Många vetenskapliga studier har visat att lärare påverkas av nationella prov. Uppgifterna som förekommer på proven, samt de medföljande bedömningsanvisningarna, har betydelse för hur lärare ser på vad som bör prioriteras i undervisningen och hur elevers resultat ska bedömas. LÄS MER
5. Syntax i skriften : En jämförande studie av syntaktiska skillnader mellan skriftliga nationella prov i svenska och svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Den här undersökningen analyserar syntaktista skillnader mellan elevtexter i ämnen svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9. Syftet med studien är att undersöka om det finns skillnader mellan elevtexter i de olika ämnena gällande fundamentsvariation, bisatser och nominalfraser. LÄS MER