Sökning: "nyinlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet nyinlärning.
1. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER
2. Proaktiv Interferens i Arbetsminnet:Åldersskillnader och Kopplingen till Negativa Tankar
Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Proaktiv interferens (PI) uppstår när äldre, irrelevant minnesinformation stör nyinlärning ellerframplockning av relevant information. PI påverkas av faktorer som familjaritet ochinkodning av kontextuell information. LÄS MER
3. ”Det finns inte någon metod som passar alla elever” : En intervjustudie om lärares uppfattningar om nyinlärning och att förebygga läs- och skrivsvårigheter utifrån Wittingmetoden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Som pedagog behöver man ha kunskap om olika läs- och skrivinlärningsmetoder för att kunna stötta eleverna så bra som möjligt i deras läs- och skrivutveckling. Alla elever är olika och har olika erfarenheter och behov när de börjar skolan. LÄS MER
4. Motsägande betydelser: Processkillnader vid framplockning av semantisk information och dess relation till tvåspråkighet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Två Stroop-test designades för att studera skillnader vid framplockning av lagrad information som observeras mellan betingelser där de inblandade processerna är automatiska och intentionella. Vidare ville man se hur detta i förlängningen skulle kunna påverka tvåspråkighet. LÄS MER
5. Hur påverkar olika emotionsregleringsstrategier vid interferenshantering av negativa minnen för en okänd individ?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Att kunna glömma är funktionellt, vi glömmer för att bättre minnas sådant som är viktigt för oss. För att kunna avgöra vad som är viktigt för oss har evolutionen utrustat oss med förmågan att medvetet bedöma vad som är viktigt men vi har också vårt känsloliv som talar om för oss vad vi vill ha mer av och vad vi skall undvika. LÄS MER