Sökning: "observation skola sociokulturell"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden observation skola sociokulturell.

  1. 1. UNDERVISNINGSSTATEGIER SOM FRÄMJAR LÄRANDE FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD En jämförande studie av sex mellanstadielärares strategier i klassrummet i grundskola och grundsärskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Larsson; Beatrice Silfver Hellman; Hilda Vindlycke; [2020-01-16]
    Nyckelord :Undervisningsstrategi; grundsärskola; grundskola; nära lärarskap; förutsägbarhet; struktur; tydliggörande; informationstolkning; uppmärksamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilka undervisningsstrategier lärare i grundskola och grundsärskola använder i klassrummet för att främja lärande hos elever i behov av stöd genom att besvara följande syftesfrågor; Vilka undervisningsstrategier använder lärare för att främja lärande hos elever i behov av stöd? Vilka likheter och skillnader i val av undervisningsstrategier kan vi se mellan lärare i grundskola och grundsärskola? Teori: Studien använder socialkognitiv teori, med begreppen self-efficacy och human agency, i kombination med sociokulturell teori, där elever lär i samspel. Metod: Som metod användes ett kvalitativt tillvägagångssätt med observation och gruppintervju. LÄS MER

  2. 2. Barns sociala samspel på skolgården : En kvalitativ studie om barns lek på skolgården utifrån socioekonomiska aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malek Zaitoun; Johan Anhari; [2020]
    Nyckelord :Recreation center; schoolyard; play; socio-economic status; social interaction; play arena; identity; relationships; play actions; access strategies; Fritidshem; skolgård; lek; socioekonomisk status; socialt samspel; lekarena; identitet; relationer; lekhandlingar; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : This study has focused on the schoolyard and how the social interaction between children plays out in the schoolyard-play from a socio-economic perspective. The reason for this is to highlight some major differences in children's social skills depending on where they go to school. LÄS MER

  3. 3. Från svarta tavlan till digitala lärverktyg. Grundskollärares uppfattningar och arbete i klassrummet kring digitala lärverktyg och digital kompetens

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Mattsson; Annlis Wallin; [2014-04-24]
    Nyckelord :digitala lärverktyg; digital kompetens; lärande; delaktighet; kommunikation; i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den snabba utvecklingen i samhället har lett fram till ett interaktivt/digitalt och mobilt kommunikationssamhälle. Digitala lärverktyg blir allt mer förekommande i skolan och vikten av en god digital kompetens för både elever och pedagoger har ökat. LÄS MER

  4. 4. Literacy - en studie om indiska elevers kommunikativa möten med texter, bilder och symboler

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Karin Gustafsson; Victoria Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Literacy; Indien; Literacy event; Literacy practice;

    Sammanfattning : Det här arbetet syftar till att undersöka vilka textorienterade aktiviteter elever i en grundskola i Indien ingår i. Uppsatsens frågor berör därmed hur, samt i vilka sammanhang detta sker. Vidare syftar arbetet till att undersöka hur eleverna erövrar skriftspråk, samt vilka redskap de använder sig utav då detta sker. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete med elever i behov av särskilt stöd : En studie utifrån specialpedagogiska perspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sofie Christiansson; Malin Svensson; [2012]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; perspektiv; undervisning; möjligheter begränsningar och visioner.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka hur pedagoger organiserar sin undervisning, specialundervisning och vilka möjligheter/begränsningar och visioner som finns i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Utgångspunkten i studien har varit tre specialpedagogiska perspektiv, sociokulturell teori och en skola för alla. LÄS MER