Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att få alla elever motiverade att utvecklas inom matematik : En fallstudie om hur en lågstadielärare arbetar för att motivera elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en matematikundervisning i lågstadiet kan struktureras för att motivera elever att delta i lärandet, samt vilka utmaningar läraren stöter på i detta arbete. Vi genomförde en fallstudie med en kombination av kvalitativ och kvantitativ ansats. LÄS MER
2. Barns delaktighet och inflytande i undervisningen : En observationsstudie med fokus på förskollärares förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att utveckla kunskaper om hur förskollärares förhållningssätt kan främja barns inflytande och delaktighet i förskolans planerade och spontana undervisning. Studen var av kvalitativ karaktär och vi använde observation som metod med strukturerat observationsschema, samt kompletterande fältanteckningar. LÄS MER
3. Att främja delaktighet hos flerspråkiga barn i språklig sårbarhet : En interventionsstudie om alternativ och kompletterande kommunikation i form av särskilt bildstöd i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Att kommunicera är en rättighet som alla har, oavsett funktionsförmåga. I UNICEF Sverige (2021) under artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, tas barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet upp. LÄS MER
4. “Mekar du med bilen?” : Samspelet mellan barn och pedagog i utelek ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur samspelet mellan pedagog och barn hade inverkan på barns utelek ur ett sociokulturellt perspektiv. Studien som vi har genomfört är en kvalitativ studie och vår valda metod är observationer, detta med hjälp av ett observationsschema. LÄS MER
5. En didaktisk analys av förskolans matematikundervisning : Förskollärares förhållningssätt, metoder och matematiskt innehåll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Barns tidiga möte med matematiken är viktig för deras framtida lärande och för att klara sig i samhället. Förskolans läroplan skriver hur barnen ska få möjlighet att använda sig av matematiken och vilket matematiskt innehåll som barnen ska möta. Hur förskollärare ska undervisa i matematik är dock en tolknings och kompetensfråga. LÄS MER