Sökning: "oetiskt"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade ordet oetiskt.

  1. 1. Kommersiell sharenting - etiskt eller oetiskt? En kvalitativ studie som diskuterar och analyserar etiken bakom fenomenet kommersiell sharenting, då influencers använder sina barn i marknadsföringssyfte på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katja Gudmand-Höyer; Rebecca Svensson Miram; [2023-11-07]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sociala medier har kommit att bli en central och betydande del av många människors dagliga liv. I takt med digitaliseringen och teknikens utveckling har yrket influencer uppstått. Idag tjänar stora profiler miljoner på att publicera bilder och videos på sociala medier i samarbete med andra varumärken. LÄS MER

  2. 2. Gråzoner inom fastighetsmäklarbranschen : en studie om vad som anses etiskt ur ett kundperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maximilian Eriksson; Elias Swartswe; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Title: Gray areas in the real estate brokerage industry - a study of what is considered ethical from a customer perspective. Level: Bachelor's degree in business administration Authors: Maximilian Eriksson and Elias Swartswe Supervisor: Lars-Johan Åge Date: 2023 – May Aim: The aim of this study is to examine the gray area between practices in the real estate profession that are legal versus illegal, yet perceived as unethical versus ethical by clients. LÄS MER

  3. 3. Cyber-vettings etiska dilemma i rekryteringsprocesser : En komparativ fallstudie mellan yngre och äldre rekryterares syn på fenomenet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alain Fatrous; William Scherling; [2023]
    Nyckelord :Cyber-vetting; Ethical dilemma; Recruiters; Age-differences; Recruitment process; Internal conflicts; Cyber-vetting; Etiskt dilemma; Rekryterare; Åldersskillnader; Rekryteringsprocess; Interna konflikter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Felrekryteringar är ett återkommande företagsekonomiskt problem, där organisationer får stå för dyra konsekvenser när de inträffar. Det finns olika metoder för att undvika felrekryteringar och således har ett fenomen vid namn cyber-vetting fått större uppmärksamhet, vilket är att rekryterare granskar kandidaters sociala medieprofiler för att få en bättre förståelse av kandidaterna. LÄS MER

  4. 4. A Case Study on social media : platforms for freedom or tyranny?

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maen Rahmoun; [2023]
    Nyckelord :social media; Arab spring revolutions; freedom; tyranny.; sociala medier; arabiska vårens revolutioner; frihet; tyranni.;

    Sammanfattning : Some assert that social media has contributed in one way or another to organizing the work of revolutionaries and those seeking freedom and democracy on its platforms and has provided them with a space to express their opinion against authoritarian regimes. However, the information policies of the companies behind social media can discourage activists and enable authoritarian regimes. LÄS MER

  5. 5. Ledningsersättningar : Insikter från ett intressentperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Kevin Lopes; Andreas Toro Tjernström; [2023]
    Nyckelord :Executives; Remuneration; Legitimacy; Stakeholders; Transparency; Laws; Ledande befattningshavare; Rörlig ersättning; Legitimitet; Intressenter; Transparens; Lagar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förmågan för ett företag att överleva och blomstra beror i stor utsträckning på tillgången till resurser från olika intressenter. För att intressenterna ska vilja tillhandahålla resurser är det kritiskt för företaget att dess handlingar uppfattas som legitima. LÄS MER